24 november 2008

Stapelen maar

Stapeltje, hier, stapeltje daar.... in huize Jente wordt er wat afgestapeld. Deels omdat de hoeveelheid ruimte wat beperkt is. Maar vooral omdat het een slechte gewoonte is. We kunnen niet goed weggooien en nemen de tijd niet om dingen uit te zoeken. En als er dan bezoek komt rent Jente door het huis om stapeltjes te maken, stapeltje tijdschriften, stapeltje post, stapeltje... Dat lijkt immers netter? Tijdens de bezichtingen de afgelopen tijd verdwenen dan één of meerdere stapeltjes in opvouwkratten, en die verdwenen in de kofferbak van de auto. Na de bezichtiging kwamen de kratten weer in huis, maar de stapeltjes niet uit het krat.

Het afgelopen weekend was ik het zat. Ik kon in en op het bureau nergens meer een stapeltje maken. De kast lag vol, net als de de printer en het bureau voor de printer... Tijd voor De Grote Stapel-aktie. Wat een klus, ik vond zelfs hypotheekafschriften van april...oei... Je zou niet denken dat ik ooit een cursus Omgaan met Geld heb gegeven...

Achter de beschreven chaos zit nog wel enige orde. Rekeningen betaal ik altijd op tijd, post waar op gereageerd moet worden gaat ook keurig op tijd weg. Het probleem begint daarna. En dan de kinderen met hun talloze tekeningen, briefjes, schooljournaals, knutselwerkjes. Daar is de capaciteit van ons bureau gewoon niet op berekend!

Vanaf vandaag zal alles beter gaan. We hebben weer ruimte en plek en zijn weer even heel gemotiveerd om alles op tijd op te ruimen.

Wat voor type ben jij? Ook een stapeltjesmens? Een onverbeterlijke sloddervos? Een trouwe opruimer? Een .... ?
Hoe tem jij alle papierstromen die je huis in komen?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Jente,

Ik ben ook een stapeltjes mens.Maar !!! Heb 1 bakje waarin ik stapel. Maak alle post open en uit de envelop en leg het in het bakje. Iedere dinsdagavond ga ik er even een half uurtje voor zitten en klaar is clara. Betalingen eruit, alles in de mappen waarin het hoort.
Zo gepiept.

gr. Imre

Anoniem zei

Stapeltjes en mapjesmens. Alles gaat eerst op stapels, die ik vervolgens eens in de zoveel tijd nakijk en dan gaat het in de map. Op alfabetische volgorde, dat dan weer wel. Komt nog uit mijn zakelijke periode. Nog te betalen rekeningen zitten altijd voor in de map, met de vervaldatum rechts boven in de hoek, dus die zitten eerst op die volgorde en gaan dan ook door op alfabet. Voor de rest zijn de grootste stapels tijdschriften en boeken. Vreselijk storend uit ethisch oogpunt, maar wel knus.