29 mei 2009

Kruidendrankje met honing

Een paar dagen geleden schreef ik een berichtje over de zalf die ik maak. Na een workshop bij een herboriste is mijn enthousiasme voor het gebruiken van 'simpele' plantjes en kruiden aangewakkerd. Voor allerlei huis, tuin en keukenkwaaltjes is er wel iets te vinden in de natuur. Ik vind het zelf mooi en bijzonder om te zien hoe God in de natuur al zoveel geeft aan ons.

Naast zalf heb ik ook een brouwseltje 'bedacht' dat zijn dienst hier al goed heeft bewezen. Dochter heeft twee slechte kiezen en ze heeft al verschillende keren ontstekingen gehad. Erg vervelend voor haar. De tandarts heeft haar al drie keer een antibioticakuur voorgeschreven. De eerste keren werkte het wel, maar de laatste keer werd het na afloop van het kuurtje alleen maar erger. We zaten (in het weekend, altijd in het weekend die dingen...) met een zielig hoopje kind en een enorme bult in haar mond. Ik was het zo zat met die kuurtjes dat ik de tuin in ben gelopen. Ik heb lavendel, thijm en pepermunt (alle drie o.a. desinfecterend) geplukt. Samen met goudsbloem (wondherstellend) heb ik er een sterke thee van getrokken. Ze heeft er mee gegorgeld en om de smaak :-( goed te maken kreeg ze een likje honing op de plek. Honing werkt ook ontsmettend en genezend. De volgende dag was de ontsteking zo goed als weg. Misschien toeval dacht ik en had de kuur alsnog gewerkt.

Afgelopen week kwam ze (natuurlijk 's avonds..) weer naar me toe : 'Mam, ik heb weer een ontsteking.' Ik besloot het middeltje nog eens te testen en de volgende dag de tandarts te bellen als het niet minder werd. Maar het werkte, een halve dag later was de zwelling weg! Het verbaast me dat het zo snel werkt, maar we waren er natuurlijk erg blij mee. Als ze volgende week naar de tandarts gaat laat ik het nog even goed controleren, want een ontsteking heeft vaak een oorzaak en die is misschien niet weg.

Veel verder dan dit reikt mijn kruidenkennis jammer genoeg niet, ik ga er deze zomer verder induiken. Eens kijken of er iets tegen keelpijn te bedenken valt, want dat is hier een veelvoorkomende winterkwaal.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig....en alles zó uit de tuin. Ik moet toch echt eens wat meer kruiden in mijn tuintje zetten.
Groetjes Volien

Anoniem zei

Dit is een middeltje voor mijn jongste. Hij is 4 jaar. En vorige week is zijn 2e kies getrokken. Er moeten er nog 2 gevuld worden. En regelmatig heeft hij pijn aan zijn mond.Ik geef hem dan maar een paracetamol, maar dit vind ik toch beter.
Alleen, ik heb totaal geen kruiden en verstand ervan. Hoe ziet dat alles eruit?
Misschien kun je me verder helpen hiermee.

gr. Imre

Jente zei

@ Imre: vervelend zeg dat trekken en vullen. Bij onze dochter zijn de vullingen er gewoon uit gevallen, moest ze nog een keer...

Ik trek eigenlijk gewoon thee van verschillende soorten blaadjes: een paar takjes lavendel (bloemkop), thijm, pepermunt en goudsbloemen. Alles in een kleine kop, kokend water erop en het kopje afdekken en een tijdje laten staan. Blaadjes eruit halen en dan kun je het gebruiken om de mond te spoelen. Het is niet lekker, de smaak van de honing (die smeer op ik de plek van de ontsteking) maakt het een beetje goed ;-)
Het is vooral ontsmettend trouwens, niet pijnstillend. Succes ermee. Groetjes Jente

Monique zei

Mooi hé? Om te zien dat de natuur écht nog wonderen kan verrichten.

Ben er totaal niet in thuis, want moet eerlijk bekennen dat ik het (misschien alleen voor nu) te veel stof vind om in te duiken. Wie weet, als de tuin lekker "op groei" is en er meer kruiden in te vinden zijn... Het klinkt mij in ieder geval wel als muziek in de oren, alles zelf produceren ;-)

Clarien zei

Jente ik heb misschien iets voor de keelpijn, hoewel het al wel een beetje laat in het seizoen is. Wij gaan altijd zo rond half mei het bos in en pukken een flinke zak jonge dennentakjes, je weet wel, die frisgroene nieuwe stekjes aan het einde van de dennentakken.

We 'gebruiken' veel verschillende bomen, zodat de boom er geen last van heeft.

Met deze dennentakjes kun je de volgende siroop maken: eerst even afspoelen, in een vergiet leggen, dan een schone weckfles van 1 liter vullen met om en om een laag rietsuiker en een laag aangestampte dennetakjes. Beginnen en eindigen met de suiker. De pot tot de rand vullen. Goed aandrukken.

Dan sluit je de pot en zet hem weg, omwikkeld met een krant of aluminiumfolie, op een donkere plaats. Na 3 maanden kun je de pot openen en heb je een hele krachtige siroop tegen keelpijn.

Mijn jongste dochter heeft iedere winter wel een paar keer keelpijn. Niks helpt. Alleen deze siroop. Eeen paar keer per dag een eetlepel om mee te gorgelen, en daarna een tijdje niks anders eten of drinken, zodat het goed kan intrekken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Jente zei

@ Clarien, bedankt voor je tip! Ik ga kijken of ik nog ergens wat fris dennengroen kan ontdekken. Nog een vraagje: moet er ook water bij of wordt het vanzelf stroperig?

@ Monique, je hoeft niet overal diep in te duiken, toch? Juist als je hier en daar iets hoort (zoals nu de reactie van Clarien) en daar iets mee kunt: dat is gewoon leuk. En in de loop van de jaren leer je steeds weer wat. Veel plezier met je eigen tuin, de foto's zien er super uit!

Clarien zei

Volgens het recept (Google) hoeft er geen water bij, maar ik doe het meestal wel. Klein beetje, gekookt en afgekoeld. En als er veel keelpijn is in de winter doe ik er tussendoor ook wel es water bij.