27 januari 2010

koffie ritueel

Het is lekker stil in huis, de oudsten zitten op school en de jongste op de peuterspeelzaal. Hij telt met groot verlangen de dagen af dat hij eindelijk, eindelijk naar school mag. De speelzaal is leuk, maar toch meer voor kleine kinderen is zijn mening. Er is verschil tussen net 3 en nog nèt 3 jaar en dat verschil voelt hij haarfijn aan :-)

De koffie loopt door en dat duurt altijd even. Dat is zo mijn ritueeltje geworden, als de kinderen naar school zijn zet ik thuis eerst een keteltje water op, pak de thermosfles en het filter en ga een lekkere bak koffie zetten. 

Het is grappig om te zien hoe mensen reageren als ze ons in de weer zien met keteltje en filter. Eerst kijken ze wat toe en krijgen een vragende blik in hun ogen. Dan zeggen we dat het koffiezetapparaat het een tijdje geleden begeven heeft en we nog geen nieuwe hebben gekocht. Vervolgens komt een bezorgde blik in hun ogen "Hebben ze het zo zwaar nu het oude huis nog niet verkocht is?" zie je ze bijna denken. Geruststellend voegen we er daarom aan toe: "We zijn er aan gewend en vinden het veel lekkerder zo. Alleen met verjaardagen is het wat onhandig, maar verder bevalt het ons prima." En dan ontwikkelt zich een gesprekje dat die handgezette koffie inderdaad een stuk lekkerder is. Waarom je het op de camping eigenlijk wel doet en thuis niet.

We vinden het allebei een boeiend gebeuren dit soort reacties en het herhaalt zich bijna iedere verjaardag weer :-) Je merkt dan hoe sterk de macht van de gewoonte en de verwachtingspatronen is. Dat je dus, omdat 'iedereen' iets op een bepaalde manier doet en het zo 'gemakkelijk' is, een stuk apparaat gelijk vervangd zonder te kijken of je een tijdje zonder zou kunnen of dat je het anders op kan lossen.

Ik zit nu in een stoomstrijkijzerloze periode. De vorige heb ik één enkel keertje per ongeluk op de strijkplank laten staan en dat werd hem fataal toen het speelgoedkrat (dat achter de strijkplank stond) werd bestormd. Nu strijk ik met een strijkijzer dat nog een erfenis is uit m'n man zijn studententijd, geschikt voor een enkele broek of overhemd. Maar niet voor volle wasmanden ben ik inmiddels achter, dus we moeten maar eens op zoek gaan naar een andere.

De koffie is klaar, ik doe een bakje in. Lekker! En dan snel aan het werk.

19 opmerkingen:

Wiek zei

Geniet van je koffie.
Dat doe ik op het moment ook, een bakje koffie bij mijn werkcomputer, even gauw een blogje lezen en dan rap weer verder.

groet Wiek

Jolanda zei

Heerlijk als de kinderen lekker naar school zijn. Ik weet nog goed toen ze bij mij die leeftijd hadden. Ieder uurtje is dan genieten en het was ook weer fijn om ze dan op te halen.
Ik zit ook even lekker bij te lezen: het is helemaal waar, je stukje. Waarom op de camping wel op de 'simpele' manier aan de koffie en thuis niet? Het is ook een rustmomentje om zo koffie te maken, maar misschien is het tijdgebrek. Een een goed strijkijzer is wel heeeel fijn. Ik heb het ook een tijdje zonder gedaan maar was 2 x zo lang bezig.
Fijne dag, groet Jolanda (leuk dat ik in je bloglijstje sta)

marijke zei

Wat leuk om te lezen, Jente! Heerlijk he, zo'n rustmoment. Ik mis het echt als ik er geen tijd voor heb. Veel alleen ben ik nu niet, met studerende kinderen heb je er altijd wel één thuis, maar samen koffiedrinken is ook gezellig.
Jouw verhaal doet mij denken aan de tijd van onze verhuizing, nu 2 1/2 jaar geleden. Mijn vriendin vond dat ik een nieuw koffiezetapparaat aan moest schaffen, mét thermoskan, in plaats van mijn oudje, een DE-apparaat, gekregen met onze verloving. Ik heb gezegd dat 'ie pas de deur uit gaat als 'ie ermee stopt! En hij doet het nog steeds! Een thermoskan heb ik inmiddels van mijn ouders gekregen, hadden zij ook weer gekregen en was overcompleet. Die gebruik ik erbij. Ben benieuwd hoe lang mijn nu bijna 23-jarig apparaat het nog volhoudt!

'n Elzetje zei

De reacties op deze manier van koffie zetten herken ik wel! Krijgen wij ook. Ik heb zo'n ouderwetse koffiemolen waarin ik met de hand de bonen maal, daarna in de filter en water opgieten. Idd met verjaardagen niet handig, dan pak ik vaak m'n koffiezetapparaat weer uit de kast en zet dan zo koffie; met snelfiltermaling of met zelfgemalen bonen (die de avond tevoren alvast gemalen worden door manlief ;-)).
Heerlijke bakkies, toch!! Geniet ervan, groetjes Idelet

L. zei

Ik heb onze Senseo te koop gezet.
Ik zet 'smorgens altijd een volle pot koffie in onze 'gewone' koffiezetter en dat smaakt gewoon het beste. Geen gedoe met koffiepads en zo.

groetjes,
Lilian

Aritha Vermeulen zei

Lekker ouderwetse koffie. Mmm... Even onthaasten, dat moet je jezelf gewoon gunnen hoor.

Aritha.

Henriette zei

Wat herkenbaar het verhaal over de koffie. Op de volkstuin zetten we ook altijd met de hand koffie en onderweg naar Roemenië doen wij dat ook. Simpelweg omdat koffie onderweg kopen heel duur is en zelf gezette lekkerder is.

Irene v. R. zei

op vakantie doen we het ook zo! Thuis hebben we het ook eventjes gedaan, maar het duurde me toch te lang. Wat ik lastig vind is de hoeveelheid koffie die je in het filter doet.

Bovendien moest ik dan toch weer koffie weggooien omdat ik teveel water kook, ook jammer.

Nu hebben we een Nescafé Dolce Gusto gekocht(heerlijke koffie, maar zo ontzettend duur....)

Geniet lekker van je koffie.

Jente zei

@ Marijke, herkenbaar dat mensen je aan nieuwe spullen willen helpen. Zo hebben wij jaren lang opmerkingen gehad over onze tv, die zo klein was en niet meer 'van deze tijd' :-)

@ Idelet: zelf malen, wat leuk en veel lekkerder waarschijnlijk. Daar zou ik nooit aan gedacht hebben.

@ Irene: we hebben een thermosfles waar ongeveer vier kopjes in gaan en we weten hoeveel koffie we dan nodig hebben. Zo hoeven we bijna nooit wat weg te gooien. Anders is het inderdaad jammer.

Monique zei

Herkenbaar! Dat aftellen van zo'n grote kleine knul. Hoe lang nog? Hier nog tot in april... :o(

En ook het "ouderwetse" is herkenbaar. Hier een ketel op het vuur voor een echte warme kop thee. Niet zo'n ik-moet-snel-mijn-thee-bakkie, maar een echte hete bak. Lekker!

Anoniem zei

Wat leuk, mijn ouders hebben dat ook heel wat jaren gedaan en ook zelf koffie gemalen.
Nu hebben ze een machine gespaard die zelfs ook de koffiebonen maalt.
Wij hebben een senseo en een koffiezetter. De senseo gebruiken we met een coffeeduck (een apart inzet stuk) en eigen, goedkope losse koffie. Dan is de senseo goedkoop in gebruik qua water en electriciteit. De koffiezetter wordt alleen gebruikt bij veel visite.
Een hele fijne dag !!

kronova zei

hmm Koffie lekkerrrrr. alleen heb ik geen geduld genoeg om het zo te zetten. Giet altijd enorme sloten water erin en dan word het echt geen lekker koffie.
Toch maar weer eens proberen, is goede onthaast oefening.
groetjes kronova

Franca zei

Hier is manlief op het ogenblik thuis. Kunnen we eens samen koffie drinken, dat komt er normaal nooit van.
Wat apparaten betreft, hebben wij nu al jaren de oude t.v. van opa en oma. Kan alleen aan en uit door de stekker in het stopcontact te steken. Verder werkt het toestel nog steeds. Ooit even in de kamer gezet tot we een nieuwe zouden gaan halen. Maar we zien ( in tegenstelling tot onze kinderen ) de noodzaak van een nieuwe nog niet.
groetjes, Franca.

Anoniem zei

vorige week heb ik voor 9,99 een superdeluxe stoomstrijkijzer gekocht bij Kruidvat!
groetjes, Aafke

Unknown zei

Koffie lust ik niet dus daar kan ik niet over mee praten. Maar mijn simpele Hema strijkijzer is al 30 jaar oud, gekocht toen ik op kamers ging wonen en ik gebruik deze nog wekelijks.

Vlijtig Liesje zei

Hoe werkt dat eigenlijk, zo handmatig koffie zetten? Giet je het kokende water dan gewoon over de koffiebonen?

Ik heb gehoord dat je met een percolator ook heerlijke koffie krijgt.

Sandra zei

Ik ga me nu ook een kopje maken. Heerlijk vind ik dat ook. Weeral een hectische dag achter de rug al. Nu slaapt kleuterzoon en peuterzoon is bij de moeke en de anderen nog op school. Nog een half uurtje rust hoop ik.

Ik heb mijn grote auto ingeruild voor een kleiner exemplaar en iedereen heeft daar wel iets van commentaar op. Niemand lijkt het te begrijpen behalve ik! Maar ik trek mijn plan ermee al is hij natuurlijk minder handig dan de grote.

marijke zei

Oh ja, zo'n tv hebben wij ook nog staan! Van de buitenwacht hebben we daar nog nooit commentaar op gehad, van de binnenwacht des te meer! De oudsten zouden héél graag een grote willen. Dat levert regelmatig gesprekken op over wat nou echt belangrijk is in 't leven!;-)

Jente zei

@ Mama Monique: nog een maandje, na de voorjaarsvakantie mag hij beginnen.

@ Aafke, dank je voor de tip!

@ Vlijtig Liesje, 't is gewone snelfilterkoffie hoor. Je giet 't alleen zelf op i.p.v. het apparaat. En het is net als Kronova zegt: een goede onthaast oefening :-)

Vrienden van ons nemen zo'n percolator mee op vakantie, als we een bakkie mee kunnen drinken dan lopen we graag even naar hun tent: het smaakt super.