30 januari 2010

Liters erwtensoep

Gisteren heb ik een tijdje in de keuken gestaan om een flinke voorraad erwtensoep te maken. Het maakt niet zoveel uit of je nu veel of weinig maakt, want het werk zit hem meer in het aantal soorten groente dat je moet snijden dan in de hoeveelheid per groente. Er stonden dus twee flinke pannen soep te pruttelen op het vuur, een litertje of vijf. En alle litertjes zijn ook al weer op :-)

Erwtensoep valt bij mij in de categorie 'deel eten'. Het doet me denken aan vroeger, aan thuis, aan mijn moeder. Bepaalde dingen zoals erwtensoep of pannenkoeken van biest (dit vond ze erg lekker en ze wist altijd wel een emmertje ergens te krijgen bij een boer) maakte ze altijd klaar voor een heel weeshuis. De buren kwamen soms al watertandend de schuur in, omdat het zo lekker rook in het steegje :-) en dan deelde ze uit, aan de bejaarde buren, aan mensen die het moeilijk hadden, ziek waren. Ineens dacht ik daar weer aan vandaag toen mijn pannen zo snel leeg waren... soms komen herinneringen ineens weer boven.

Het was een intensieve maar ook mooie week, veel met mensen gepraat, thuis veel gesproken over alles wat er gebeurde bij de mensen om ons heen. Aan tafel hadden we gesprekken over school, maar ook over ziek zijn, wel of niet beter worden, over sterven. En dan daarna ineens weer over Cars-auto's of  verjaardags- feestjes, kinderen springen wat dat betreft zo van het ene op het andere onderwerp over :-) Eén van de jongens was erg bezig met het overlijden van de opa van zijn vriendje. Hij begon allerlei vragen te stellen over de oma die hij nooit gekend heeft, had er ook verdriet van, miste haar. Dan kom je erachter dat het moeten missen van iemand elke keer weer een andere dimensie krijgt. Het zijn niet alleen de seizoenen van het jaar die over je rouw moeten gaan, maar ook in alle seizoenen van je leven moet je het weer opnieuw een plek leren geven dat iemand er niet meer is.

Nu is het zaterdag en hebben een lekker rustig weekend voor de boeg. Vanochtend zijn we flink aan het consumeren geweest en allerlei inkopen gedaan: kinderschoenen (de jongste bleek ineens met flink te kleine schoenen te lopen, oeps), verjaardagskado's, kinderkleding, kleine kadootjes voor de mooie rapporten. Het meeste wel met uitverkoopstickers of dagaanbiedingsprijsjes, we blijven natuurlijk opletten als we een uitspatting hebben ;-) Verder geen bijzondere plannen, het wordt gewoon lekker aanrommelen, samen zijn en uitrusten denk ik.

2 opmerkingen:

Aritha Vermeulen zei

Lekker, erwtensoep. Ik vind het leuk dat je je herinnering wilt delen over vroeger, hoe de buren soms watertandend de schuur in kwamen omdat het zo lekker rook.
Apart dat zulke herinneringen ineens boven komen drijven!

Ja, hier wisselen de tafelgesprekken zich ook nog al af.
Heb je nog leuke schoenen op de kop kunnen tikken?

Groetjes: Aritha

Sandra zei

Heerlijk blogje. En lekker: erwtensoep. Zoiets dat mij nog niet echt lukt om goed te maken. Ik vind het ook iets typisch Hollands.

En genieten van een rommelweekendje. Zalig zo'n weekend. Wij gaan morgen consumeren. Doe ik niet zo graag, maar het is wel nodig af en toe.