2 juli 2016

Plastic Free July

gister baalde ik best van mijn halfslachtige gedoe
van het wel milieubewuster en duurzamer willen leven
maar vaak in de winkel toch kiezen voor de routine, het makkelijke
redenen zijn er best hoor, smoesjes soms ook
en regelmatig loopt dat een beetje door elkaar heen...


ineens kwam ik iets tegen op Instagram wat me wel aansprak
Plastic Free July - een interessante uitdaging
om in de maand juli zoveel mogelijk plastic te weigeren
vooral plastic dat maar eenmalig wordt gebruikt
bekertjes, rietjes, tasjes, zakjes, folietjes...

ik gooide het aan tafel in de groep
want dit soort dingen kun je beter met z'n allen doen
en we hadden er een goed gesprek over
over wat wij doen en laten, over rentmeester zijn
over de gevolgen van onze keuzes voor andere mensen, voor de aarde
voorbeelden wisten de kinderen genoeg:
de plastic soep, heftige regenval, enorme droogte (en hongersnood) in Afrika
smeltend poolijs, dieren en vissen met plastic in hun maag

iedereen was er best voor de porren!
als ik maar wel chips kocht
haha... die concessie wil ik best doen :-)


stond ik wel gelijk voor de uitdaging zo vlak voor de wekelijkse boodschappenronde :)
totaal niet voorbereid als ik was door deze impulsieve actie
maar we zijn zo goed mogelijk gestart en het begin is gemaakt
de boodschappen zijn binnen en op enkele verpakkingen na lukte het redelijk goed

 voor het eerst een brood in een katoenen zak gekocht (om te proberen)
de rest van de weekvoorraad zit nog wel in plastic - voor in de vriezer
maar 's over nadenken hoe we dat gaan doen


* wordt vervolgd *

1 opmerking:

Jo en joh zei

Dat lijkt me een lastige opgave maar alle beetjes helpen! Succes!