11 april 2011

Kokoskoek

Afgelopen weekend had ik zin om lekkers te bakken. Het liefst twee koeken die tegelijk in de oven kunnen. Het werden een boterkoek en een kokoskoek. Het was lang geleden dat ik dat laatste had gebakken (ik mag het zelf jammer genoeg niet eten), maar de kinderen hadden er erg veel zin in. Dus toen ik laatst kokos zag liggen in de winkel nam ik een zakje mee.



Het recept kreeg ik op de middelbare school van een vriendin. Je hebt nodig:

150 gram kokos, 150 gram suiker, 60 gram bloem, een theelepeltje bakpoeder, 
150 gram gesmolten boter, 1 ei en een snufje zout. 
Alles mixen en in een ingevette bakvorm doen, 
bestrooien met een klein beetje kokos 
en dan 20 minuten in de oven (220 graden, stand 5) 

Ook al had ik de oven ietsje lager gezet vanwege de boterkoek, toch werd hij op het laatst snel bruin (of eigenlijk zwart... maar dat stukje zie je niet op de foto...), ik had de tijd niet goed in de gaten gehouden en liet hem er net zolang instaan als de boterkoek. Met wat snijwerk hier en daar was 'ie nog prima te eten en dat hebben we zondag na kerktijd ook met smaak gedaan ;-)

De resterende boterkoek was vandaag niet veilig voor mij. Ik was druk in de weer om een speelhuisje te schrobben dat we via MP hebben gekocht en vond dat ik wel wat extra calorieën kon gebruiken ;-). Het is een mooi houten huisje op palen met een glijbaan, schommel en meer van dat soort dingen. Super als ze zich straks uit kunnen leven in de tuin! Maar nu is het een bouwpakketje dat groen uitgeslagen als een soort mikadospel op het terras ligt... nog een leuke klus voor de komende tijd :-)

11 opmerkingen:

Onder de knotwilg zei

Mmmmm, dat klinkt lekker! Dat ga ik zeker eens proberen!

En je heb gelijk hoor: bij al dat schrobben heb je gewoon een stuk boterkoek verdiend!

Groetjes, Tineke

Caro zei

Leen een Kärcher, dan heb je dat huisje zo schoon zonder allerlei schadelijke schoonmaakmiddelen. Met schrobben en inweken alleen lukt dat haast niet als de algen er al lang opzitten.

madame du loup zei

Dat ziet er lekker uit, ik volg je blog al een tijdje, en krijg meer en meer zin om alles uit te testen. Ik heb de indruk dat in Nederland het consuminderen en het eco-leven veel meer wordt besproken via weblogs. Leuk! Sinds vorige zomer een moestuintje begonnen, en daar doen we nu aan verder. Bedankt voor al je tips. De marseille zeep ligt al klaar.

Karnelly zei

Ik ga die kokoskoek ook maken. Bedankt voor het recept.
Groetjes, Nelly

Lentebloemen zei

Ik ga de kokoskoek koek ook een sporberen voor het weekend!
Jammer dat je het zelf niet mag eten, het ruikt altijd zo heerlijk.

ben benieuwd naar het speelhuisje!
Krijgen we straks een foto te zien als hij af is?!

Johanna zei

Lekker ziet het er uit en kokos vind ik zo lekker in een recept.

Vlijtig Liesje zei

De taart ziet er goed uit!
Wat knap dat jullie zo'n huisje zelf in elkaar kunnen zetten.

Sigrid zei

wat leuk om dit recept tegen te komen! Mijn moeder maakte vroeger vaak een kokoskoek en dat was altijd smullen. Helaas kan ik mijn moder het recept niet meer vragen.
fijn dat jij het nu plaatst, dankjewel!

Henriette zei

Wat een heerlijk recept echt iets om voor het weekend te gaan bakken.Oftewel bedankt voor de tip.

NZ zei

Dit klinkt wel heel erg lekker en ook eenvoudig.
Bedankt voor het recept.
Groetjes,
NZ

Monique zei

Deze ga ik van je overnemen hoor!