10 januari 2012

Knutselplezier met oude kranten

Na twee weken vakantie is het overdag weer lekker rustig in huis. De kinderen zijn weer naar school, m'n man weer aan het werk en alle afspraken en onderzoeken in het ziekenhuis zijn gelukkig achter de rug. Gelukkig vielen de extra dingen die op de scan gevonden waren mee. Al met al hebben we er heel wat uurtjes gezeten op allerlei afdelingen en veel te horen gekregen. Er staan alleen nog een paar bel afspraken en dan is het wachten tot ik geopereerd word. Het liep allemaal erg door elkaar heen, de leuke en gezellige dingen die we met elkaar deden en de moeilijke en spannende zaken. Toch was er wel een soort balans en was het een goede tijd volgens ons en een leuke vakantie volgens de kinderen. We waren blij dat zij de afgelopen weken toch zo hebben beleefd.


In de vakantie hebben de kinderen zich tijden vermaakt met oude kranten, dikke lol hadden ze samen met de buurkinderen. Ze lagen allemaal op de grond met een krant en gingen "krantje verpesten", dat is: woorden doorstrepen en zo gekke zinnen maken, poppetjes tekenen, advertenties nog mooier maken.

Verder werden er collages gemaakt, eentje maakte er zelfs een lange boekrol met allerlei berichten. Een hele klus, die eigenlijk nooit af is (want hoe langer, hoe leuker). Toen we 's morgens een artikeltje uit een nieuwe krant misten, rende hij naar zijn boekrol en ging driftig op zoek naar ons ontbrekende nieuws ... oeps... iets te gretig geknipt ;-).


Maar verder was het leuk om te zien hoe ze uren druk waren met oud papier, scharen, plakband en stiften. Hoe simpel kan het soms zijn.

Het is me al veel vaker opgevallen, dat ze zoveel plezier hebben met oude verpakkingen, lege dozen, takken en bamboestengels, bladeren of dennenappels, dopjes en lege flesjes, oude t shirts. Eigenlijk doen ze dit veel liever, dan met kant en klare spullen of knutseldozen. Ze maken er echt van alles mee, iets waar ze mee kunnen spelen zoals tunnels of vliegtuigjes, maar ook uitvindingen en grappige apparaten. Ik vind het erg leuk dat ze zo druk kunnen zijn met 'afval' en oude spullen en hun fantasie gebruiken om dingen te bedenken. En een voordeel vind ik ook dat ze zo al spelend nadenken over hoe je iets kunt hergebruiken. Jong geleerd is oud gedaan, denk ik dan maar...

8 opmerkingen:

Johanna zei

Heel goed te horen dat er niks ergs meer is gevonden. Leuk dat de kinderen een fijne vakantie hebben gehad, en het is nog mooier dat ze zich hebben vermaakt met bijna niets.
Veel leerzamer.

Jolanda zei

Wat goed dat jullie toch hebben kunnen genieten van de vakantie, je zal m denk ik altijd blijven herinneren...sterkte met alles wat komen gaat en geniet van alle mooie momentjes, lieve groet

Jolanda zei

Fijn dat jullie toch een rustige vakantie hadden.
Leuk idd, die kinderen zo met "rommel" aan de gang. Kunnen ze hier ook zo doen. Maar dit met die kranten heb ik ze nog nooit zien doen. Een tip die ik in mijn achterhoofd zal houden voor als de verveling eens toeslaat!

wilma zei

Leuk dat geknutsel. Gebeurd hier ook wel. Hele rollen plakband en lijm,maar het gaat om de pret.
Sterkte en groet,
Wilma

Muisje zei

Wat een leuk idee zo met die kranten.
Sterkte met alles.

Groeten Hemra

Franca zei

Je slaat je er knap doorheen!
Petje af!
Heerlijk he, knutselen met de kinderen. Ik vond het vroeger altijd weer even heel stil, na de vakantie. Inmiddels zijn ze een stuk groter, maar vinden het nog steeds gezellig als ik een paar dagen vakantie met ze mee kan pikken ( vooral mijn dochter).
groetjes, Franca.

Elizabeth zei

Wat spannend allemaal.. heel veel sterkte in ieder geval.

MvB zei

Ontzettend goed bedacht zeg!!! Die tip ga ik eens onthouden!