12 maart 2012

Tuinkriebels

Als in het voorjaar de zon gaat schijnen, begint het bij mij -net als bij veel anderen- te kriebelen. Ik wil naar buiten, aan de slag in de tuin, plannen maken voor de moestuin, genieten van alle bolletjes die boven komen. Het liefst maak ik iedere dag een rondje om te kijken welke bollen of planten hun kopje die dag boven de grond hebben gestoken. Jaren geleden hield ik dat zelfs bij, wanneer de winterakoniet ging bloeien of het  speenkruid, ik vergeleek het soms met andere jaren. Ik schreef op hoeveel oogst ik had van de moestuin, welke jam ik maakte, wat wel en niet lukte qua groente. Ik had er zelfs een speciaal boekje voor gemaakt, een soort tuinlogboek.


Best leuk om te doen, ook erg leuk om na te lezen. Maar toen ik in de piepkleine kinderen zat en bezig was met een deeltijdopleiding kreeg mijn logboek wat minder prioriteit en ik heb het nu het rustiger is geworden ook niet meer opgepakt. Ik had bedacht om er dit jaar maar weer eens mee te beginnen. Want ik denk altijd.. ik onthou wel wat we gedaan hebben, wat we verplaatst hebben of nieuw in de grond hebben gezet, welke plant het goed deed, welke een andere plek moet hebben. Maar dat is dus niet zo. En zeker nu niet... een paar uur narcose is niet al te best voor je geheugen merk ik.. om een beetje grip en overzicht te houden rond het (moes)tuingebeuren moet ik dingen gaan opschrijven. Daarom staat er voor deze week een nieuw tuinlogboekje maken op m'n planning, een leuk en creatief klusje.

Echt werken in de tuin zit er voorlopig nog niet in, maar om tegemoet te komen aan m'n tuinkriebels ben ik begonnen om kweekbakjes te maken. Van oude kranten dit jaar... Een strook papier om een (haarlak)fles rollen, de onderkant dichtvouwen en je bent klaar (meer uitleg lees je hier)



De plantjes kunnen zo goede wortelkluitjes maken en ik wil ze straks met krant en al in de grond zetten. De krant verteert wel en de wortels blijven onbeschadigd. Vorig jaar hebben heel wat plantjes een 'klap' gehad, toen ik ze uit de eierdozen probeerde te halen. De worteltjes zaten vergroeid in de doos. Ik had er niet alle vertrouwen in dat de doos op tijd zou verteren als ik de plantjes met karton en al in de grond zou zetten en daarom trok ik ze er voorzichtig uit. Maar dat is misschien een verkeerde inschatting en verteert het heel snel. Heeft iemand hier ervaring mee?

Als ik er genoeg heb hoop ik later deze week aan de slag te gaan met het voorzaaien van een paar groentjes, samen met m'n dochter. Ik voor de moestuin en de bakken bij ons thuis. Dochter voor de kleedjesmarkt met Koninginnedag. Ze wil graag op scoutingkamp en we hebben besloten dat ze een klein deel van de kosten zelf moet verdienen. Ze heeft ontzettend veel zin in om mee te gaan en het lijkt ons ook leuk voor haar, maar het is toch een flink bedragje dat op tafel moet komen naast de contributie. We kunnen dat wel betalen, maar we vinden het goed dat de kinderen leren dat dit soort extra dingen ook extra geld kosten. En ook dat ze leren dat je best zelf iets kunt doen om wat bij te verdienen, als je iets leuks wilt doen of kopen dat buiten de 'gewone of geplande' extraatjes valt ('gepland' zijn bijvoorbeeld wat extra zakgeld met Koninginnedag, een cadeautje in de zomervakantie). Dochter vond dit geen punt en na wat brainstormen heeft ze besloten om plantjes te kweken voor de verkoop, bijvoorbeeld tomaten, aardbeien, goudsbloemen etc. Ze is druk bezig plannen te maken hoe ze dit gaat aanpakken rond de zaaiplanning en de 'presentatie' van de plantjes. Het is erg leuk om haar enthousiasme en creativiteit te zien. 'k Ben benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken. We beginnen deze week gewoon bij stap 1: bakjes maken en zaaien, de rest volgt later vanzelf.


8 opmerkingen:

De Gulle Aarde zei

Hier kriebelt het ook al....en dit weekend worden helemaal heerlijke temperaturen verwacht.
Het zaaien in eierdoosjes was bij mij ook niet zo'n succes, misschien zijn ze wat te dik. Krantenpapier heb ik ook geprobeerd maar dat vind ik weer wat te dun. Van die jiffy potjes zijn weer te duur. Wat een zeur ben ik zeg....ik ga dit jaar wc rolletjes proberen ;-).

Johanna zei

Hier is het al net zo. Zodra het zonnetje schijnt wordt er een begin gemaakt zodat je straks alleen nog hoeft te bij houden. Voor kweken hebben wij nooit zo'n succes mee. We zaaien meestal meteen in de koude grond. De planten vinden we dan ook wat sterker.
Kinderen kunnen het niet vroeg genoeg leren om voor iets te sparen. Maar de meeste kinderen vinden dat op die leeftijd ook nog wel leuk als je er wat speels mee om gaat. Dat is je wel toevertrouwd. Fijne dag.

t brocante sfeertje zei

denk dat iedereen in de startblokken groetjes,Ingrid

Elizabeth zei

Leuke plannen. .Ik las nu ook pas je ziekenhuis verslag. Wat een zegen dat het zo goed is afgelopen. Ik hoop dat je gauw weer helemaal fit bent.
Hartelijke groeten.

Onder de knotwilg zei

Hier waren de eierdozen ook niet zo'n succes. De wc rolletjes ook niet, die gingen schimmelen... Dit jaar dus maar weer gewoon in zaaibakken en dan verspenen in potjes. Het is wel veel werk, maar ach, we doen het graag!

Leuk trouwens dat je dochter plantjes wil verkopen!

Groetjes Tineke

Aritha V. zei

Ik ben niet zo'n tuinierster. Maar geniet wel van jouw blogje. Wel net zo handig denk ik, die krantenpotjes.

Vlijtig Liesje zei

Ik voel ook wel kriebels dat ik wat in de tuin moet doen, maar ik vind ze niet zo prettig. Want het voelt voor mij vooral nog als extra werk.

Niettemin, besef ik dat tuinieren heerlijk kan zijn, en ik hoop dat het zaadje daarvan bij mij nu ook eens ontkiemt.

wilma zei

Leuk de tuin weer in.
Mss een idee voor je. Iemand vertelde me eens dat ze elk jaar een leuke agenda had en elke dag opschreef wat de temp was en ook met de tuin geloof ik. Ze hadden een fruitbedrijf ofzo. Ik dacht he, dat is mss handig voor je?Ergens kun je mss nog wel een leuke agenda voor weing op de kop tikken.
Groet, Wilma