10 januari 2010

Wraps uit eigen keuken

Af en toe is het leuk om eens wat nieuws uit te proberen in de keuken. Vandaag waren dat wraps, ooit eens gelezen in het Bespaardagboek 2006 van Marieke Henselmans dat je die zelf kon maken.

En waarom zou je ze inderdaad niet zelf kunnen maken? Waarom heb ik ze eigenlijk altijd gekocht, denk ik nu. Naast dat het leuk is om te doen, smaakt het lekker zelfgemaakt en weet je precies wat erin zit.



Het is erg makkelijk om ze te maken, voor 16 wraps heb je nodig: 500 gram bloem, 300 ml lauw water, 100 ml olie, 1 theelepeltje zout (minder olie kan ook zag ik in andere recepten, gewoon uitproberen wat je lekker vindt)

Van deze ingrediënten kneed je een soepel deeg, even laten rusten en verdelen in 16 gelijke delen. Je maakt hier kleine bolletjes van en rolt ze met een deegroller uit. De wrap in de pan krijgen was soms even een gedoetje (de dunne randen slaat snel dubbel :-), maar als 'ie ligt dan bak je 'm (zonder vet of olie toe te voegen) 1 tot 2 minuten per kant op matig vuur, wel opletten dat ze niet te bruin worden.

De vulling was verder erg simpel: wat gehakt, roerbakgroente en een beetje chilisaus. Simpel, maar erg lekker... voor herhaling vatbaar! Dit wordt een blijvertje.

En naast dat het lekker is, is het leuk om te weten dat ze zelfgebakken hooguit 3 cent per stuk kosten, in plaats van de 20 tot 25 cent die je in de winkel betaald ;-)

22 opmerkingen:

Anoniem zei

Wow, dat ziet er fantastisch uit !! Dat recept moet ik beslist ook eens uit probere, lekker goedkoop ; )
Een goed begin van de nieuwe week !!

Juud zei

Goed dat je t laat zien. Die maak ik voortaan ook gewoon zelf hoor. Morgen maar gelijk bloem in huis halen!Ik heb nog groente en vles in huis dus van de week zullen we ze oo maar zelf maken!Lekker! bedankt!

Anoniem zei

Gaan we hier zeker proberen, dankjewel!

Unknown zei

oehhhhh! goeie dit! ga ik ook gauw doen! nu niet.... nu is het slaaptijd (wat doe ik hier dan toch nog ;)) maar binnekort eten wij ook helemaal zelfgemaakte wraps.
thanks!

Marti zei

Oh dit ziet er ook goed en lekker uit. En het klinkt ook simpel om te maken.
Net bij mama monique al een heerlijke pizza gezien en nu heerlijke wraps. Ook dit ga ik uitproberen, want wraps vinden we altijd erg lekker.

sillie zei

K maak ze heel vaak zelf, erg gemakkelijk hoor .....k geloof dat maar weinig mensen dat doen...

charmaine zei

Oh wat ben ik blij met dit recept zeg! had me ook al eens bedacht dat zelfmaken en goedkoper en lekkerder zou zijn maar zelf verzinnen hoe het dan te maken, ja zover ging mijn brien helaas niet. Dus dank je wel voor dit blogje!!!
Schrijf het meteen op en volgende keer zelfgemaakte wraps :)

Liefs, Charmaine

Vlijtig Liesje zei

Leuk! Dat is echt niet duur, en makkelijk om te maken. Ook leuk voor kinderfeestjes denk ik. Bedankt voor de tip.

Aritha Vermeulen zei

Kijkt me spannend om ook eens te proberen. Misschien ook iets voor mijn zoon. Af en toe gaat hij met zijn PGB-coach de keuken in om iets lekker te bakken. Dit lijkt me niet erg moeilijk.
Ik ga hem er warm voor maken.

Dank je wel!

Anoniem zei

Ik kan je wel zoenen!

Jaren geleden heb ik Marieke Henselmans dit recept eens zien maken in een tv-programma, maar ik kon me niet meer herinneren hoe ze dat ook al weer precies deed. Ik ben dus erg blij met dit logje, dank!

Yvonne

Kasboekvrouw zei

Klopt anoniem ik ben die wraps ook naar aanleiding vh programma gaan maken. Het programma heet geen cent te makken en maakte zij samen met Peter vd Vorst.

Erg lekker hoor. Heerlijk ook met kipfilet,groenten, kerrie massala en creme fraiche.

Clarien zei

Leuk! ik was net het weekmenu aan het maken, nou, deze komt erop!

Zelfde recept kan ook met maismeel. Wel iets duurder, maar heel mexicaans en even iets anders dan tarwe. Handig is dan om gekookt water te gebruiken ipv koud water.

Als je zo'n maislap hebt uitgerold, kun je er ook driehoekjes uitsnijden, even bakken of frituren, en daarna kruiden, voor tortilla chips!

Henriette zei

Wat een heerlijke foto en zo simpel.Zeker iets om te onthouden en uit te proberen.

Zeeuwse Mama zei

Kijk. Da's mooi, bedankt!
In die van de winkel zit nl een E nummer (ja sorry, let ik weer op he) die niet goed is ;-)
Daarom maak ik ook altijd zelf m'n pizzabodems.
Als ik het recept van de wraps zo lees ik het een 'eitje' om die te maken, dus ik ga het meteen overnemen en een keer proberen!
We eten het hier regelmatig want ik ben er dol op, met als vulling sla, tomaat en daarop gehakt/groente mengsel en nog een sausie er over! Hmm!

Anoniem zei

Wat voor olie gebruik je?

Jente zei

@ anoniem, ik heb zonnebloemolie en maiskiemolie gebruikt (wat restjes). Waarschijnlijk kan het met allerlei soorten plantaardige olie, net wat je lekker vindt.

Mirjam zei

Hé, wat een goede tip! Ik heb het wel eens eerder geprobeerd; dat lukte niet, dus maar weer overgegegaan op gekochte wraps. Nu ga ik het toch weer een keer proberen....

Wij eten ze ook wel met zalm(iets minder consuminderig)/creme fraiche/komkommer.....

crea annemieke zei

Dag Jente,

Ik heb wraps gekocht bij AH , 1 pak en 1 pak gratis.Ik gebruik het eigenlijk nooit, maar het is eens iets anders.Ik ga het vullen met jouw suggestie....
Bedankt hoor
Daaaag met de groetjes van Annemieke

Unknown zei

hoihoi! die geplastificeerde katoen met autoprint (ja, leuk is ie he!) heb ik van destoffenkraam.nl... misschien hebben ze hem nog! succes!

Christel zei

Fijn, zo'n recept. Was te lui om te goegelen. Aangezien ze nu bij de Appie in de aanbieding zijn... Maar dit is nog veel voordeliger. Zou je ze ook in kunnen vriezen? Want met ons drietjes eten we er niet zoveel. (Kan natuurlijk ook de hoeveelheid van de ingrediënten halveren).

Monique zei

Ik las je reactie op mijn blog en heb die direct als tweede favo recept gebombardeerd. Goed voor de lactose-klanten en naar mijn idee weer een top-budgetrecept.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar lang zal het niet hoeven wachten. Dank voor je tip!

Marianne zei

Kwam al surfend via allerlei blogs bij jou terecht hier bij dit zeer smakelijk uitziende wrap. Die ga ik deze week ook eens proberen. Ziet er goed uit.
gr,Marianne