17 april 2012

Vele kleintjes...

In februari moesten we de standen van het gas en elektriciteit doorgeven. Ons gasverbruik was erg laag, zo weinig hadden we nog nooit verbruikt. Heel even waren we trots op onszelf :-) tot we de elektriciteitsstanden doorgaven... oei, dat was andere koek. Zo lang we getrouwd zijn hebben we er nog nooit zoveel kWh's in een jaar doorheen gejaagd met elkaar als vorig jaar! En als ik naar het weekverbruik van de laatste weken kijk komen we, als er niets veranderd, dit jaar nog hoger uit. Het is dus flink gestegen terwijl we wel opletten en we zijn ook niet heel anders gaan leven.

Ik denk dat het een typisch voorbeeld is van vele kleintjes die samen een grote maken. Zo heeft de thermosfles met koffiefilter heeft plaats gemaakt voor een koffiezetapparaat. De oude gasoven is vervangen door een elektrische oven. De jongens hebben allebei een wekkerradio op hun kamer gekregen. En we zo kochten we nog wat spullen, grotendeels tweedehands. Sommige omdat ze handig of nodig waren. Andere leverden een besparing op, zoals de frituurpan. We kochten bijna wekelijks patat bij de snackbar, heel soms met iets extra's erbij. Dit scheelt natuurlijk flink nu we zelf bakken. De koffie zetten we nu vaak per kopje en hoeven geen oude koffie meer weg te gooien, wat toch wel regelmatig gebeurde. De zelf gemalen bonen (gekocht in de aanbieding) zijn voordeliger dan filterkoffie uit een pak. En wat kan er nu op tegen zelfgebakken appeltaart en koek? Ik ben nog steeds erg blij met mijn nieuwe MP oven!

Maar goed... willen we dit jaar niet boven de 3000 kWh uitkomen dan moet er wel actie worden ondernomen. Hierbij gaat het ons niet alleen om de financiële voordeel dat we hebben bij besparen op energie, maar het gaat er ook om het milieu minder te belasten. Onze voetafdruk kan (en moet misschien zelfs wel) best een stuk kleiner worden. We willen minderen door beter op te letten. Daarom hebben we de elektriciteitsmeter voor de dag gehaald en zijn gaan meten, vooral bij apparaten die iets warm maken. Zo gebruikt onze wasmachine voor een was van dertig graden 0,6 kWh, voor een was van veertig graden 0,85 en voor een zestig graden was 1,35. Ook de vaatwasser liet zulke verschillen zien, het verschil tussen het korte en lange programma is 0,45 kWh. Hij staat bijna iedere dag aan, dus dat telt best door. En we merkten dat het korte programma prima volstaat voor een vaat die niet zo vies is en dat de meeste was met dertig graden ook goed schoon wordt. Het loont daarom de moeite om beide huishoudhulpen vaker op een lagere temperatuur hun werk te laten doen.

Andere kleintjes waar ik beter op wil letten: apparaten echt uit zetten, de huiskamer vaker vegen in plaats van stofzuigen, de lampen in de gang en op de overloop 's avonds uit doen en de oven slimmer gebruiken en niet meer vergeten opladers uit het stopcontact halen. Verder wil ik me toch eindelijk eens verdiepen in de aanschaf van ledlampen voor de toiletten en de badkamer. Eens kijken of het zo gaat lukken!

9 opmerkingen:

Johanna zei

Toevallig deze week ook mijn voetafdruk bekeken en die was te hoog.
Inderdaad vele kleintjes.
Soms vind ik het ook best moeilijk omdat je niet alleen leeft en de andere er ook anders, soms niet slechter, over denkt.
We gebruiken ook zo'n meter en dingen waar je van denkt die zullen veel energie kosten, die vallen vaak erg mee.

Jolanda zei

Ik heb net via je link de voetafdruk gemeten en die was goed. Maar ik heb ingevuld geen aardgas, omdat we propaan hebben, dus dat geeft natuurlijk een vertekend beeld.

Anoniem zei

Als je je afwasmachine te vaak op de lage temperatuur laat draaien, kun je verstopping krijgen in je waterafvoer. Draai er dus regelmatig een warme was tussendoor. Want het laten repareren van de verstopping is veeeel duurder dan de besparing die je haalt door het wassen op lage temperatuur!! Zomaar een tip.
groetjes Marina.

Anoniem zei

Een leuke tip om voordelig te wassen is het gebruik van een wasbol. Best prijzig in aanschaf, maar voor de helft van het geld te verkrijgen op de rentepunten bij ING. Gebruik hem nu sinds 1 januari,via een tip van een vriendin, maar ben heel tevreden.
Milieubesparend een geen kosten voor wasmiddel.
Gr. Jacqueline

Teunie zei

Hoi,
Er zijn speciale killers te koop waarmee je kunt voorkomen dat bijvoorbeeld je mobiel of je elektrische tandenborstel etc. te land in het stopcontact zit. Je plaatst zo´n ding tussen je oplader en het stopcontact en hij schakelt dan na 8 uur de stroom uit. Er zijn meerdere soorten. Ook killers om met 1 druk op de knop meerdere apparaten écht uit te zetten. Kijk maar eens op bespaarbazaar.nl
Groetjes, Teunie

Jente zei

@ Marina, je hebt gelijk. Het is goed om af te wisselen, dat doen we ook bij de wasmachine i.v.m. vetluis.

@ Jacqueline en Teunie, bedankt voor jullie tips, 't lijkt me erg handig! Ik ga het verder uitzoeken.

Aritha V. zei

Vooral bedankt voor het laatste stukje. de kamer vegen ipv stofzuigen is een goede tip voor mij. Dat ik daar niet aan gedacht heb ...

Johanna zei

Hallo Jente,
Het bericht van je mooie boeketje zie ik wel in mijn leeslijst maar als ik erop klik zegt hij dat de pagina die ik zoek niet beschikbaar is. Of dat alleen bij mij is weet ik niet.

Selfbalance zei

Ik ben net weer begonnen met het meten van mijn meterstanden, dus ik hoop op goede resultaten dit jaar!
Altijd goed om hier weer bewust(er) mee bezig te zijn!