18 november 2013

picto kaartjes



vandaag een berichtje, dat misschien niet voor iedereen zo interessant is
die moeten het maar even overslaan :-)

maar omdat ik weet dat er meer mensen zijn
die thuis druk zijn met structureren, plannen, proberen overzicht te geven
deze keer een blogje over een nieuw planningssysteem
dat ik in de herfstvakantie in elkaar knutselde en dat we met veel plezier gebruiken
misschien dat iemand er iets aan heeft



het systeem bestaat uit een heleboel losse kaartjes, 
gelamineerd en met magnetisch tape op de achterkant

het fijne ervan is dat het makkelijk werkt en voor mij flexibel genoeg is 
(ik word zelf nogal kriegelig van vaste dagschema's)
maar dat het onder elkaar geplakt op de koelkast veel duidelijkheid en structuur biedt


de kaartjes zijn verdeeld in vier groepen:
 binnen spelen (groen), buiten spelen (geel) en schermpjestijd (rood)
 en activiteiten die gewoon een gegeven zijn (blauw)


dit zijn de dingen die gewoon moeten of gaan gebeuren in ons gezin
klusjes, drinken, eten, naar de kapper, zwemles etc.



na schooltijd maken we samen de planning
van alle kleuren activiteiten kiest hij er één, de blauwe kaartjes bepaal ik
en we plakken alles op, vaak met de tijden erbij



om het spel wat gevarieerder te krijgen, heb ik veel verschillende speel-kaartjes gemaakt
zo weet hij wat er te kiezen valt - en kan hij niet kiezen (wat zomaar kan gebeuren :-)
dan pak ik er twee of drie en moet hij gewoon daar uit kiezen


het was een aardig klusje om het te maken... maar ook leuk, om alles uit te denken
en soms ben ik nog even aan de slag, voor een aanvullingssetje :-)
maar het werkt, het geeft veel rust en overzicht
en dat is erg fijn!






mocht je denken... daar hebben wij thuis misschien ook iets aan...
mail me gerust! dan stuur ik je de bestandjes toe
jente75@gmail.com

7 opmerkingen:

Elise zei

Dit ziet er goed uit en fijn dat het goed werkt! De 1 heeft het meer nodig dan de ander, maar uiteindelijk is ieder mens gebaat bij structuur.

Jolanda zei

Super, bij ons op school voor speciaal badisonderwijs hebben we ze ook. Succes, zeker de komende maand! Lieve groet

kreamade zei

Wat heb je dat goed uitgedacht en lekker overzichtelijk gemaakt. Knap! gr. Hennie

Vlierbloesem zei

Jente!! Helemaal super wat een goed idee! Wij hebben dat magneetbord van de hema gehad maar dat was eigenlijk te klein en te onduidelijk. Wil je mij het bestandje sturen? Ik zal je even mailen (super hoor !)

Jente zei

@ Vlierbloesem, die van de Hema hebben wij ook nog steeds. ik vond hem ook te klein voor de dagelijkse dingen. We gebruiken hem nu voor het weekoverzicht voor alle drie de kinderen. Daar staan de activiteiten en vaste klussen op. En dan per dag voor dit ene kind een dag(deel)planning.

Voor hem werkt dit fijn: overzicht over wat er die week gaat gebeuren en per dag concreet.

Ik mail je later vandaag de bestanden. groetjes

Vlijtig Liesje zei

Mooi systeem zeg! Superhandig en duidelijk.

Marianne zei

Mooi systeem, ben op zoek voor onze dochter naar een passend systeem.
En net wat je aangaf, één die flexibel is.

Zou graag het bestandje willen hebben als je die nog hebt.

Groet van Marianne