24 februari 2014

Een vraag...

Even een kort berichtje tussendoor met een vraag...

Zijn er mensen die ervaring hebben met een drukvest bij een kind met autisme? Of bij cliënten op je werk of misschien gebruik je het zelf ? Wij overwegen om er eentje aan te schaffen voor één van onze kinderen. Hij gebruikt er soms één bij de logeeropvang waar hij af en toe een nachtje slaapt. Hij zegt dat hij dit fijn vindt en er rustiger van wordt, de begeleiding ziet dit ook aan hem. Hij houdt voor hem drukke momenten dan net wat makkelijker vol. Vandaar dat we er over na zijn gaan denken, misschien is dit ook iets voor op school en thuis.

Maar.. er hangt een flink prijskaartje aan die vesten, je probeert het dus niet zomaar even uit... Daarom zou ik graag wat ervaringen van mensen horen, of het werkt. Op de site van de leverancier is iedereen tevreden :-) en verder kan ik niet veel ervaringsverhalen vinden. Vandaar mijn verzoek via mijn blog... Merk je veel verschil en wat merk je dan vooral? Is het handig is in gebruik? Vind je het de aanschaf waard? Of misschien valt het eigenlijk tegen?

Mocht je je ervaring willen delen dan hoor ik het graag! Mailen mag ook: jente75@gmail.com. Alvast bedankt!

14 opmerkingen:

Irene zei

Heb even gekeken op de website. In mijn vorige werk was er op de dagbesteding een jongen die ook zo'n soort vest droeg. Dit was zelf gemaakt, door een felgekleurd verkeershesje te verzwaren met volgens mij zakjes zand. Met name tijdens individuele speelsituaties droeg hij dit hesje. En hij werd er wel rustiger van. Kan me indenken dat dit niet helemaal is wat je bedoeld, maar wellicht kun jezelf zo iets maken?

Anoniem zei

Hallo, op mijn werk zijn verschillende kinderen met autisme en een verstandelijke beperking die een squeezevest gebruiken. Dit kan heel goed helpen om prikkels te reguleren. Als je kind zelf aan kan geven dat hij het fijn vbindft, zou hij er wel baat bij kunnen hebben. Een verzwaringsdeken zou ook kunnen helpen. Ik heb geen idee of er iets mogelijk is met vergoedingen, maar zelf een soort vesdt maken met iets verzwarende er in is misschien ook een mogelijkheid. Veel van onze leerlingen hebben een SI onderzoek gehad, dit wordt vergoed en dan heb je heel goed in beeld wat een kind verder nodig heeft.

Anoniem zei

Nog nooit van deze mogelijkheid gehoord, heb even de site bekeken.
Het is zeker het overwegen waard, hoop dat je veel reactie's krijgt waar je wat aan hebt,
groet, Hendrika

Anoniem zei

Ik ken het niet. Maar ik ken wel verzwaarde dekens voor autistische kinderen. Die kun je zelf maken als je handig ben :-)
Hier een link: http://treysautisticjourney.blogspot.nl/2012/09/weighted-blanket-with-little-money-lots.html

Miriam zei

Ik heb er één te leen gekregen van de ergotherapeute waar zoonlief Sensorische Integratie therapie krijgt. Hij vindt het fijn maar echt er iets van zeggen kunnen we nog niet (nog te kort in gebruik) Ik heb er veel goede verhalen over gehoord en als het bij zoonlief werkt dan schaffen we er ook eentje aan (maar wat een geld hè!)

Groetjes
Miriam

Anoniem zei

Mijn dochtertje heeft er een tijdelijk gebruikt, had er in het begin wel baat bij, later vond ze het vervelend worden. Maar je kan het inderdaad ook zelf maken met zakjes zand en aangezien je heel handig bent lijkt me dit een goede optie, gezien de prijs. Succes met je zoektocht.

waterman zei

Ik heb voor mijn zoon zelf een "zwaar'deken gemaakt, een dekbed zo genaaid dat er kersenpitten in konden. het deken woog een kilo of 7. Mijn kind vond het niks, het werkt ook niet, dus gelukkig niet teveel geld aan uitgegeven.

Mairjke

Lies86 zei

Kun je hem niet lenen via het logeerhuis? Om te kijken of het thuis ook iets is? Of ergens via school/logopedie/fysio?

Wij gebruiken ook drukvesten (wij noemen ze verzwaringsvest) en verzwaringsdekens, bij mensen met spasmes, maar ook met adhd of autisme. Het geeft een gevoel van geborgenheid, zorgt ervoor dat de spieren wat meer moeite moeten doen om te bewegen, en dat geeft rust. Het bewegen moet niet, het mag!

Hopelijk kom je eruit, en vinden jullie een weg die bij jullie past!

Lies86 zei

En inderdaad, met zakjes zand of pittenzakken (die wat minder zwaar zijn denk k) kom je ook een eind om eventueel te proberen. Er bestaan ook ballenbakdekens. Barry Emons (google er maar eens op) levert ze geloof ik ook. Maar of dit het zelfde is als een opblaasbaar druk vest zou ik niet durven te zeggen!

Jente zei

Dank voor alle reacties. Leuk dat jullie ervaringen wilden delen.

Zo'n deken is misschien wel goed idee, je ligt er toch een heel aantal uren onder en als dat rust geeft.. Ga ik maar eens uitzoeken.

En ik kreeg van het logeerhuis vandaag de tip dat je ze ook kunt huren en heb dus een mailtje gestuurd. Ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn en of we in aanmerking komen. Maakt de afweging wel makkelijker, als je het eerst kunt proberen.

Marleen zei

Hallo Jente,

Wij hebben een grote teddybeer verzwaard. De vulling er uit en een zak zand er in.
Onze zoon vindt het heerlijk om er onder te gaan liggen.

Groeten,

Lena

Jente zei

@ Lena, dank je voor de tip! Voor in bed lijkt dit me best handig.

Jessica zei

Hoi,

Ik ben gisteren en eergisteren bezig geweest met het maken van een verzwaarde deken voor mijn zoon.

Hij heeft ADHD en woelt al vanaf baby af aan de hele nacht. Hij is de hele nacht aan het bewegen en wordt daardoor ook niet met een uitgerust gevoel wakker.

Ik heb bij de Wibra een dekbed gekocht dat diagonaal doorgestikt is zodat er vakken ontstaan.
Bij elk vakje heb ik het stiksel een stukje los gemaakt en met een schaartje een stukje open geknipt.

Toen met een trechter in totaal 5kg spliterwten in het dekbed gedaan. Keurig verdeeld over alle vakjes, zodat het gewicht verdeeld is.

Mijn zoon heeft er vannacht voor het eerst onder geslapen en hij vond het heerlijk!

Jente zei

@ Jessica, dit is een handige tip, met die erwten! Fijn dat je zoon er lekker door geslapen heeft. Dat is heel wat waard.

Mijn zoon slaapt niet zo heel goed de laatste tijd, misschien is zo'n verzwaarde deken ook wel wat voor hem.