8 januari 2013

Weekmenu en boerenkool

Sinds deze week hangt er een heus weekmenu op onze koelkast te pronken. Handig voor mij, want dan hoef ik niet iedere dag opnieuw na te denken wat ik nu weer moet gaan koken. Daar had ik in december erg vaak last van, mijn inspiratie was ver te zoeken. Het leek me ook handig met boodschappen doen, te vaak bleef er toch iets liggen dat vervolgens niet meer gegeten kon worden. Te vaak moest ik nog even naar de winkel, wat veel tijd kost en ook extra geld, want je pakt dan ook nog snel iets anders mee. Ik maakte na een rondje vriezers en kasten dit menu, met het eten dat ik in huis had (vandaar de boerenkool met gehaktbal :-) normaal hebben ze liever een rookworstje...).


Ik had het op een kladje geschreven en liet het zien aan tafel: dit gaan we deze week eten. Het bleek voor één van de kinderen erg fijn om dit te weten. Daarom heb ik het netjes overgeschreven en op de koelkast gehangen, naast het planbord. Meer rust in een hoofdje, en daarmee meer rust in huis... En ik zag dat hij het netjes bijhoudt ;-)

Gek hoe iets makkelijks, zoals een weekplanning maken, zo lang kan blijven liggen in het 'o-ja-dat-ga-ik-nog-eens-doen-vakje' in je achterhoofd. En de aanleiding om het eindelijk wel eens te doen kwam voort uit een luxe probleem. Mijn man was vorige week namelijk naar de moestuin gegaan om boerenkool te halen. Het bleek dat het wat begon te verpieteren en hij besloot alles maar mee naar huis te nemen. Na het wassen en snijden bleken het 11 porties voor een flinke maaltijd! Twee maaltjes gingen er mee naar opa en oma toen de jongste daar ging logeren, eentje verdween gelijk in de pan. De rest besloten we in te maken.


Een aanrecht vol zakjes, dat past nooit in de paar vrieslades die we hebben. Daarom pakte mijn man de vacuümmachine achteruit de kast. Dit apparaat zou ik nooit gekocht hebben, maar we kregen het voor ons trouwen. Ik weet nog dat ik (eigenlijk vrij ondankbaar.. dat wel) dacht: wat moeten we daar nu mee? Maar voor dit soort momenten is het een uitkomst! Je maakt heel eenvoudig zakjes op maat en kunt vervolgens de lucht uit de zakjes zuigen, zodat je mooie platte pakketjes krijgt.


Met enig pas en meetwerk lukte het om alles in de vriesladen te krijgen. En we zagen wat er nog veel groente lag, van het afgelopen moestuinseizoen. Daarom gaan we de komende weken de vriezer maar eens leegeten. En het geld dat ik daarmee 'uitspaar' kan ik mooi gebruiken om wat gezondere basisproducten in te kopen zoals agavesiroop, chiazaadjes, kiemzaadjes en ander spul. Normaal hakt dit net wat teveel in het boodschappenbudget. En zo heb ik een kleine start gemaakt met een paar goede voornemens: gezonder eten, bewuster boodschappen doen en minder weggooien. Nu nog volhouden :-)

10 opmerkingen:

marmarel zei

Wat goed zeg en wat mooi dat dat zo'n effect heeft bij één van je kinderen! Bij mij zit een maaltijd-planning maken inderdaad nog ergens in een vakje in mijn achterhoofd. Ik had hetzelfde als jij, geen inspiratie en uiteindelijk toch regelmatig spullen weg moeten gooien. Wel heb ik in de kerstvakantie hier en daar restjes opgemaakt, zoals vegetarisch vlees bij het gourmetten (vind ikzelf prima), bij het gourmetten. Ik ga ook een planning maken, vanmiddag nog!

Realmam zei

goed bezig!
ik heb kleding wel in vacuumzakken, maar voor groenten met veel volume is het natuurlijk ook erg handig!

Jo en joh zei

Erg leuk zo en vooral voor 1 van je kinderen. Ook leuk om te zien hoe een ander het vries probleem oplost. Zelf kook ik het eerst allemaal in de snelkookpan en maak er portie van en dan in de vriezer. Neemt een stuk minder ruimte in. Zwager doet het nog weer anders, vriest eerst een aantal zakken in en als het ingevroren is wil het heel gemakkelijk fijn drukken zo hou je ook kleiner portie's over. Fijne dag.

Jolanda zei

Herkenbaar, dat uitstellen van dingen.
Meestal kijk ik voor een paar dagen wat we eten en niet voor een hele week. Werkt voor mij handiger.
Goed om te kijken naar je voorraad!

Aritha V. zei

Ik maak elke zondagavond een menuplanning. Maar het is een heel leuk idee om het ook op te hangen zodat het zichtbaar wordt. Dank je wel voor het goede idee.

Ik vind die foto met al die boerenkool en zakjes heel mooi!

Jolanda zei

Wat ben je goed en gezond bezig! Heerlijk om alweer plannen voor de tuin te maken. Lieve groet

Unknown zei

Dat zijn goede voornemens ....Laat ik nu ook bezig zijn mijn laden en vriezer ...eerst eens leeg te eten en wachten met kopen .....Goed idee van dat weekmenu....éérst even doen vóór ik boodschappen ga doen
Leuk weblog hoor :-)
Groetjes Sophia
Mijn weblog ; http://omasophia.blogspot.nl/

Anoniem zei

Lekker eerlijk, heerlijk en herkenbaar!

Maarre.. ook ik als agavesiroop en -stroop gebruiker kwam een artikeltje tegen (via Henderina van het tijdschrift Gelukkig):
http://paleodietlifestyle.com/10-reasons-why-fructose-is-bad/

petra zei

Ben afgelopen week idd ook begonnen met het plannen van een weekmenu. Zo probeer ik ook één maal per week "grote"boodschappen te hoeven doen en dan later in de week eventueel nog alleen iets van vlees of zo te moeten halen. Minder vaak in de supermarkt komen is toch ook weer voordeliger...kom je ook niet in dee verleiding tot...Bij ons staan o.a. macaroni-gehakt-capucijnerschotel met kaas op het programma, stampot boerenkool, hartige taart met doperwten en ham en een prei-kikkererwtensoepje op het programma! ga je het weekmenu vaker posten? kan ik wat inspiratie opdoen :)

Charissa zei

Wat een goed idee! zo blijven alle voedingswaarden ook nog bewaard. Ik ga eens op zoek naar zon machine!