22 september 2009

Gesprekken bij de afwas

Bij gebrek aan vaatwasser wassen we alles altijd gewoon af met teiltje, borstel en theedoek. Het voordeel ervan is dat je toch een tijdje samen bezig bent (in ons geval een heel tijdje, want vanwege het onhandige velletje op mijn handen was ik overdag zelden af). Soms hebben we dan een gezellig babbeltje, soms staan we in gedachten verzonken ons werk te doen, soms hebben we een goed gesprek. Wat gisteren begon als een babbeltje, kwam in een heftige stroomversnelling terecht en eindigde gelukkig in een verstandig gesprek en een gezellig bakkie koffie.

De aanleiding was een babbeltje over het gesneuvelde koffiezetapparaat, de stroomversnelling kwam door mijn opmerking het even uit te stellen, eerst te sparen en ook andere dingen uit te stellen. In het goede gesprek kwamen we erop uit dat ik soms teveel in de toekomst de dingen op zeker wil stellen. Gelukkig heb ik een verstandige man, wat nuchterder dan ik ben op van die 'het vliegt me even aan' momenten. Ook de feiten maakten me weer wat rustiger, een koffiezetter kan er heus wel vanaf en ook al die andere onverwachte rekeningen. Oorzaak van mijn piekeraties is toch het huis dat we nog steeds niet verkocht hebben en de onzekerheid hoelang dit nog gaat duren. Normaal maak ik me niet zo snel druk over geldzaken.

Goed gesprek werd voortgezet bij een vers bakkie ouderwets lekkere koffie, samen op de bank (hè, dat was lang geleden ;-). We blijven gewoon het huidige spoor volgen, doen geen al te grote ingrepen in de budgetten, maar gaan creatiever om met wat we al hebben, blijven dingen in huis zelf doen en willen de kringloop en marktplaats nog meer benutten.

Tot zover het verslag van onze afwasgesprekken.

Om woord bij daad te voegen zal ik de komende tijd onze 'hol niet naar de winkel maar denk creatief' projekten op m'n blog zetten. Om mezelf een stok achter de deur te geven om ook werkelijk aan de slag te gaan en misschien kan iemand anders er zijn voordeel mee doen.

8 opmerkingen:

'n Elzetje zei

Zulke creatieve 'bedenk-voordat-je-rent' ideeën zijn altijd welkom. Fijn!
Koffiezetten met de opzetfilter doen wij ook sinds 2 jaar; een melkopklopper van de Hema erbij gekocht --> met een beetje kaneel op het melkschuim en we genieten dagelijks van een heerlijk bakkie :).
Succes met de financiële perikelen.
Hartelijke groet, een stille meelezer, Idelet

li-lisette zei

Nou ga ik dus nog meer uitkijken naar jouw stukjes, Jente! Ben heel benieuwd naar jouw oplossingen...

janneke zei

ha jente

leuk! ik ben ook erg benieuwd naar je ideeën; wie weet kunnen we eens wat uitwisselen.
ik ben op dit moment erg blij met alle sapjes die ik gekookt hebt; ze maken een simpele yoghurt tot een lekker zondags fruittoetje!
en het zijn ook leuke kadootjes!

groet, janneke

Monique zei

O lieve Jente, wat is het soms moeilijk hé? Kan me voorstellen dat je omtrent de financiën en het nog niet verkochte huis zo je dip of dipje hebt.

Het twee keer nadenken over wat je wel en niet zult kopen is soms een echte eye-opener. Doe er vooral je voordeel mee.

Heel veel succes met je zoektocht naar een financieel balans in jullie leven.

Anoniem zei

Hoi Jente,

ik kwam op je site via de blog van Sandra Jobse. Vind het altijd erg leuk om besparingstips te lezen. Moet wel zeggen als alleenstaande vrouw met een baan, doe ik er niet veel aan, maar zo denk ik er nog een keer over na voordat ik iets koop.
Groetjes Annemiek

Zeeuwse Mama zei

Wij hebben 6 jaar geleden een maand of 8 'slechts' met dubbele lasten gezeten (en ons er verder helemaal niet in verdiept van te voren ofzo) maar ik weet nog dat ik hem op het laatst zo ging knijpen of het wel goed zou komen, dat ik er wakker van lag 's avonds...
Achteraf is 8 maanden goed te overzien, maar omdat je dat niet van te voren weet... met andere woorden...herkenning hoor!!
Hier ook nog een rekening van de belasting, niet heel erg veel maar toch...
En weetje, mijn Lief is ook zo dat ie me dan altijd weer wat kan kalmeren omdat ie nuchterder is ofzo...

Christel zei

Gesprekken bij de afwas hebben we niet. Manlief wast af, met een muziekje aan :) Natuurlijk hebben we verder wel gesprekken hoor....

Wat anders, inkomstenverhogend wellicht. Kom net (zoals altijd viavia) op een website met gratis webwinkel voor zelfgemaakte artikelen. Geen plaatsings- en verkoopkosten. Heb me er nog niet helemaal in verdiept, maar wilde je vast mailen.

www.artfire.com

Jente zei

@ Idelet, leuk dat je als stille meelezer een berichtje achterlaat. Altijd leuk om te weten wie er meelezen. Ik denk niet dat wij het twee jaar volhouden :-) al klinkt jouw koffie erg lekker.

@ Lisette, leuk dat je regelmatig meeleest.

@ Janneke, daarom wilde ik het ook doen. Niet dat alles heel origineel is wat wij doen, maar door ideetjes uit te wisselen kun je elkaar wel weer op andere gedachten brengen. Ben benieuwd naar jouw ideeën. En idd.. lekker van die zelfgemaakte sapjes.

@ Monique, op zich is alles gelukkig is alles nog steeds in balans. Eigenlijk is het vooral lastig dat ik mezelf soms drukker maak dan nodig is.

@ Annemiek, leuk dat je een berichtje achterlaat. Voor mij is dit ook iets wat ik aan het leren ben hoor. We dachten altijd al wel goed na, maar altijd vanuit een volle spaarrekening. Na de verhuizing is dat een stuk minder (maar gelukkig steeds wel een buffertje, dat we zo min mogelijk aan willen spreken)

@ Sandra, jullie hebben dus in hetzelfde schuitje gezeten. Het is inderdaad de onzekerheid zoals ik al eerder zei die me soms aan het piekeren zet. Gelukkig allebei met de juiste soort man getrouwd :-)

@ Christel, ik zal er eens naar kijken. Alles is wel in het engels en in dollars. Weet niet of dat handig is?