22 april 2010

Hiaat in mijn sop lijstje

Dof uitgeslagen lak, zwarte velgen, smurrie bij de kettingkast. Mijn fiets zag er niet uit na deze winter vol sneeuw en strooizout. Ook de kinderfietsen zagen er allesbehalve fraai uit. Tijd een voor sopbeurt. Alle spullen bij elkaar gezocht. Wat pak je eigenlijk als je een fiets schoonmaakt? Wanneer heb eigenlijk voor het laatst een fiets schoongemaakt? Ik kreeg flashbacks naar mijn enige nieuwe fiets, die ik kreeg toen ik een jaar of 10 was. Met van die ouderwetse velgen die je moest poetsen tot ze glommen en daarna moest invetten met vaseline. Een tijdlang heb ik dit trouw gedaan.

Tussen mijn kinderjaren en nu zit een groot gat. Het ligt denk ik niet aan mijn geheugen, ik ben bang dat er geen herinnering is aan dat moment omdat er geen moment was. Ik denk er gewoon niet aan om een fiets schoonmaken. Allerlei dingen maak ik schoon, behalve mijn fiets. Dat klusje staat nergens opgeslagen in het welke-nuttige-dingen-doe-je met-een-emmer-sop-segment in mijn hersenen, moet ik (met enige schaamte) toegeven. Terwijl goed onderhoud van je spullen juist heel consuminderig is en past duurzaam willen leven.

Tijd voor actie dus en er werden drie fietsen achter het huis gereden. Na flink wat sopwerk, stevig boenwerk op de velgen met een oude afwaskwast, poetswerk met een oude doek, een spuitje vaseline hier en wat oliespray daar kan hij er weer tegen. Blinkend en glimmend fiets ik weer rond, kwam zelfs bijna in de verleiding het ding op te leuken met Hema-fiets-pimpbloemen die in de aanbieding waren :-)

En nu kijk af en toe naar andere tweewielers, even checken of ik nou de enige was die de fiets niet op haar sop lijst heeft staan. Nou, ik haalde opgelucht adem... er zijn er meer, veel meer...
Wat is het hiaat in jouw sop lijst? Iets wat wel moet gebeuren, maar je denkt er gewoon simpelweg niet aan?

6 opmerkingen:

qm zei

ik was er al achter dat ook mijn fiets nodig gepoetst moest worden, het doet me deugd te zien dat er meer zijn ;)
maar tot nu toe is het er nog steeds niet van gekomen.
maar binnenkort moet ik er toch aan gloven..
maar jij kan er in iedergeval al van genieten.

Purperpolletje zei

Tja. Ook die fiets.
En de luxaflex in de keuken.... Manlief wil hem naar beneden tegen de inkijk, ik wil 'm omhoog voor de uitkijk en tegen de vetaanslag. Hij mag 'm lekker zelf schoonmaken!

Jantine zei

Die fiets, dat staat er zeker op. Enne...de ramen. Dat zie ik pas als de zon in het voorjaar weer heerlijk gaat schijnen ;-)

li-lisette zei

haha! Dat is nu echt een grappige vraag! Wat echt niet in mijn hoofd opkomt om te soppen... tja dat komt ook nu niet in mijn hoofd op ;-)))

Maar wat wel opkomt maar nooit gebeurt: pff de ramen (zo eens per jaar), de vuilniscontainers (nooit!), en verder eigenlijk alles wat je niet direct ziet of last van hebt....

.. de wasmachine!

Frugal living zei

Eh, hier ook de fietsen. En de auto, de aarde van de planten van vorig jaar ligt nog in de achterbak. De matjes voorin schud ik wel eens in een helder moment leeg. En de ramen van mijn tuinhuisje.
En ook de luxaflex in keuken! Jee, wat standaard allemaal. Gelukkig ben ik niet de enige! Een hele opluchting.

Anoniem zei

Eh ... mogen het ook hiaten zijn, meervoud in het kwadraat ;-)?