23 april 2010

Hiaat, hiaten... snel aan de slag

Ik zat vandaag nog wat na te peinzen over mijn blogje van gisteren. In de reacties werden een paar blinde vlekken van mij genoemd: de luxaflex en de auto leiden ook hier een stoffig bestaan. Eén hiaat, twee hiaten, een heel stuwmeer aan hiaten op mijn sop lijst kwam in mijn gedachten...


Het hiaat zit 'm trouwens niet in het er-niet-aan-denken, het zit hem er meer in dat ik er niet aan denk om iets met mijn gedachten te doen, of er niet de tijd voor heb (of denk te hebben). In mijn smoesjesboek allerlei redenen: "Het kost zoveel tijd om extra klusjes aan te pakken, want ik wil nog... voor de kinderen uit school komen" of: "Ik ben al blij dat ik gewoon rond kom met dat gekke, weerbarstige velletje van me..." of: "De auto, dat is mijn terrein niet, dat moet mijn man maar opknappen".

Ondanks de kern van waarheid in sommige excuses, blijven het voor m'n gevoel smoesjes. Want als je iedere week (of twee weken) een extra klus onderhanden neemt, dan valt het werk best mee. De bovenkant van de keukenkastjes zijn altijd snel schoon, omdat ik het regelmatig doe. De garage blijft netjes, omdat ik alles gelijk opruim (een nieuwe gewoonte waar ik erg blij mee ben :-) Het geeft me rust en ruimte in mijn hoofd om 'bij' te zijn en toch mislukt het vaak. Vaak heb ik het gevoel dat ik achter de feiten aanloop en vooral aan het 'puinruimen' ben. Het oogt aardig netjes, maar ècht schoon...?

Ooit in een grijs, maar druk verleden heb ik een lijstje gemaakt met vaste klussen en extra klussen. De frequentie erbij, zodat ik tussen de studieboeken & stapels verslagen, borstvoeding & luiers en een flinke verbouwing nog wat grip op het huishouden kon houden. Misschien toch dat lijstje nog eens opzoeken en in mijn keukenkastje hangen. Of op zoek gaan naar die mail-service waar ik een blauwe maandag lid van ben geweest. Dan kreeg je wekelijks een lijstje toegestuurd waarin een planning stond met huishoudelijke klussen (èn hoeveel tijd je eraan te besteden zou hebben). Zo'n extern geheugen kan soms net dat duwtje in de rug geven om de handen uit de mouwen te steken, om ouderwets voorjaarsschoonmaak houden.

Veel langer dan het voorjaar houdt ik het niet vol, ben ik bang... daarvoor ken ik mezelf goed genoeg. De alledaagse drukte, snel klaar willen zijn om andere dingen (in mijn ogen meer relevante dingen) te kunnen doen, mijn vel dat aan alle kanten openspringt... Mijn voorjaarskriebels ga ik de komende tijd flink uitbuiten, dan kan het huis er weer een tijdje tegen.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Jente,

Herkenbaar die hiaten. Helaas. Mij helpt het soms om te kijken naar de dingen die ik NIET vergeet omdat die m.i. ECHT belangrijk zijn. Zoals aandacht voor de mensen om me heen.

groeten van M. die je blog graag leest

Loveforpiemonte zei

Nou dit is een stukje wat ik had kunnen schrijven! Heel herkenbaar. En waarom he? Moet je zeggen dat mijn huis ook altijd netjes is, je kan hier altijd onverwachts binnen stappen, maar er zijn klussen.. tja ik smoes wat af. Maar goed ik ben dus ook heel goed bezig wellicht helpt het ook als de zon schijnt.. Wat trouwens diep gepikeerd deze week toen mijn ouders langs kwamen, mijn vader iets in de prullenbak wilde gooien die volgens hem vol was en volgens mij niet (nu 2 dagen later stop ik er nog e.e.a. in) en wat zegt mijn Ma.. het is hier een huishouden van Jan Steen.. GRRRRRRRRRR
Fijn weekend,
Madelon

Clarien zei

Hoi Jente,

Ik heb ze ook hoor, van die klusjes waar je doordeweeks nooit aan toe kom. Maar ik heb dat opgelost door EEN keer per jaar een aantal dagen daaraan te besteden. In de maanden mei en juni heb ik 1 deurendag (alle deuren en houtwerk eromheen poetsen), 1 boekenkastendag, 1 keukenkastjesdag, 1 kledingkastendag, 1 vloerendag (inclusief kleden), 1 verwarmingendag, etc

Over 2 maanden verspreid is het best te doen. En de rest van het jaar kan ik dat met een gerust hart laten liggen - komt weer goed in mei en juni! ;)

(auto doet trouwens mijn zoon! Die doet het veel en veel beter dan ik! Dus nog even wachten tot die van jou oud genoeg is :)

wilmi zei

Hoi Jente,
Ik lees het al, ik ben niet de enige met hiaten. Nou zit er een verschil in hiaten waar je last van hebt, die moet je aanpakken m.i., dat geeft weer rust in je hoofd inderdaad. Maar ik heb ook een aantal hiaten, die mogen voor mij hiaten blijven.. ik ben geen sloddervos, het is ook redelijk opgeruimd altijd, althans dat probeer ik, haha, valt niet mee met vier kids, drie poezen en een hond.. Maar ik heb zo de gedachte dat ik ooit, later als ik uit de kinders ben, wel weer toekom aan de hiaten. Dit was ook zo voordat ik ze kreeg, die kinderen dan.. Nu vind ik het belangrijker mijn tijd in hen te steken, en in de leuke dingen van het leven. Want dat heb ik wel geleerd: Het leven is kort..
dus pluk de dag!

Jantine zei

www.flylady.com heeft mij erg geholpen om mijn huishouden gestructureerd in mijn hoofd te krijgen. Ik doe lang niet alles, maar heb wel geleerd om vervelende klusjes te timen. Met als gevolg? Dat hier tegenwoordig de afwasmachine al voor kwart over 7 uitgepakt is omdat het me nog geen 5 minuten kost...