2 juni 2010

Over koffieprut en zuiveringszout

Een poosje geleden liep ik 's morgens vroeg stiekem met een bakje koffieprut de trap op, snel de badkamer in. Ik wilde er niet mee gezien worden, maar was van plan toch eens uit te proberen wat ik bij anderen las: dat je de prut prima voor een huidscrub kunt gebruiken. Goedkoop en milieuvriendelijk, klinkt goed. Het werkte aardig goed, maar dat luchtje op de nuchtere maag... oef, hoe lekker ik een bak koffie ook vind, dat luchtje maakte het wakker worden niet prettiger. Een experimentje in de categorie: eens maar nooit weer.

Beter bevalt me het tanden poetsen met zuiveringszout. Het voelt lekker schoon en mijn tanden zijn inmiddels al wat bijgebleekt. Ik ben niet super ijdel, maar dat m'n tanden ondanks goed poetsen niet witter maar juist wat geler leken te worden daar baalde ik best van. Dit middeltje zou helpen en dat doet het dus ook. De smaak is niet geweldig (zout), maar dat neem ik op de koop toe. En ik pas een tip toe die ik las: twee of drie dagen eenmaal per dag met zuiveringszout poetsen en dan weer een paar dagen 'gewoon'. Deze afwisseling voorkomt eventuele schade (al heb ik geen nadelen kunnen vinden op het www).

Ik ben van plan om meer huis-, tuin- en keukenmiddeltjes te gaan uitproberen. Iedere keer als ik al onder de douche sta bedenk ik me dat ik mijn haar met azijn wil naspoelen (i.p.v. crème spoeling). Eigenlijk moet ik gewoon een lege flacon vullen met azijn, dat is het handigst. En het lijkt me leuk om mijn haar een tikje blonder te maken met citroensap. Heeft iemand hier ervaring mee, werkt dit echt?

Al deze tips had ik al tijden in gedachten, maar het boek van de No Impact Man gaf me een schopje onder m'n gat om te doen, in plaats van alleen maar te denken. Het boek is bijna uit, het blijft me bezig houden. In gedachten beginnen plannen zich te vormen. Minder woest dan de zijne :-), ik denk aan verschillende low impact weken: een week alleen producten uit Nederland kopen, een week zonder plastic verpakkingen, een week zoveel mogelijk apparaten uit laten staan en zo min mogelijk energie verbruiken. Als we hiermee aan de slag gaan, zal ik het zeker laten horen!

14 opmerkingen:

'n Elzetje zei

ha jente, wat leuk om te lezen dat het boek zo'n impact heeft gehad :-). Dat van die koffiescrub ken ik niet (ruik je dan niet heel de dag naar koffie?). Ik verzamel de prut in een bakje om in de tuin te gooien als mest, maar ook als afschrikmiddel tegen katten en slakken (en dan ruiken m'n handen de halve dag naar koffie).
Ik ben ook behoorlijk aan het nadenken over onze manier van leven; ik word door de kinderen al ecomam genoemd.
Vandaag heb ik m'n eigen wasmiddel staan brouwen, morgen ga ik daar voor het eerst mee wassen. Milieuvriendelijker en goedkoop!
In de vaatwasser doe ik nu half vaatwasmiddel en half soda. En zo langzaamaan steeds wat veranderen; dan word je vanzelf helemaal eco :-).
groetjes, Idelet

*leuke blog is ook http://levenoplepontot.blogspot.com/

Sandra zei

Zuiveringszout? Koop je dat gewoon in de supermarkt? Mijn tanden worden ook steeds geler dus ik wil het weleens proberen.

Wiek zei

Hoi Jente,

als scrub had ik het nog niet bedacht die koffieprut, maar ik laat hier toch meestal het filterzakje een poosje in het apparaat staan. Als Lief dan met de motor aan het klussen is geweest en daar zwarte, vette, vieze handen aan overhoud hoeft hij geen agressieve werkplaatszeep meer te gebruiken, maar gewoon handzeep met een handje koffieprut om lekker te schuren.


groet Wiek

Muisje zei

Wat dapper dat je het geprobeerd hebt.
ik laat de koffieprut maar aan me voorbij gaan.
Ik zag deze week in het blokkerkrantje dat er wasballen zijn waar je 1000 keer je was mee kan draaien.
Zonder wasmiddel te gebruiken.
Dat lijkt me ook wel wat.

Groeten Herma

Clarien zei

Nog wat tips voor je huis, tuin en keukenmiddeltjes:

Maak je wel eens wortelsap? Met zo'n sapcentrifuge? De prut die je overhoud zit boordevol vitamine A en kun je ZO op de huid smeren. Onder de douche, afspoelen, prima huidbehandeling EN je bruine tint verdiept zich. Als je geen centrifuge hebt, geraspte wortel kan ook, maar ik weet niet of je doucheputje dat aankan...

Daarnaast volg ik het experiment van Neurootje om shampoo-loos door het leven te gaan, vanwege die chemische vetoplossers in shampoos. Ik heb goeie ervaring met het haar kleuren met henna, en spoel mijn haar daarna met aftreksels van rozemarijn, salie en brandnetel, met daarin een drupje bio kamille shampoo opgelost (1x per week). Mijn haar is sindsdien niet meer vet, en de kleur is prima.

Fijngehakte eierschalen in water weken en dit geven aan je tomatenplantjes.

Ik zou die azijn voor je haar verdunnen. Zelf maken kan ook natuurlijk, overgiet de restanten van een ananas met 1 liter water en een kop suiker, paar weken wachten, af en toe roeren en de schimmels ;-) eraf scheppen, en je hebt een pracht van een natuurazijn voor je haar.

Dit soort middeltjes doen mij denken aan de mevrouw die beweerde.... wat ik niet kan eten, smeer ik ook niet op mijn huid!

Anoniem zei

Het boek Groen, groener, groenst is ook leuk. Zelfde idee als dat van NIM.
Heb vandaag voor het eerst de lunchboterham in een -hergebruikt- papieren zak meegegeven. :-) 'k ben benieuwd naar de reactie.
Groet,
Joke

Aritha Vermeulen zei

Was je haar met steke kamillethee. na het wassen uitspoelen. Elke dag wassen totdat je de gewenst kleur hebt.

Wil j je haar nog blonder. Sproei dan citroensap op je haar en ga zonnen. ( je haar wordt er wel droog van)

Eh..ik heb het niet zelf uitgeprobeerd want ik wil niet blond zijn. Ik heb bruin haar met een vleugje rood.

Aritha Vermeulen zei

steke thee = sterke thee. Sorry voor de snelheidsfoutjes.

Anoniem zei

Heey Jente,

ik kijk uit naar de experimenten. Ik onderzoek ook veel van die middeltjes en ben benieuwd naar je ervaringen!
En je hebt een leuke blog!

atelierlemlem zei

Ha die Jente! Jij bent ook aangestoken door het lowimpact virus he?! Hier nog zo'n lezer hoor! Mijn kinderen kijken mij mewarig aan en merken op dat mijn gestuntel geen druppel is op de gloeiende plaat maar ik zeg 'verbeter de wereld en begin bij jezelf'! Ze doen overigens dapper met ons mee hoor..
Ik denk dat we gewoon onze tips op onze blogs moeten zetten, dan kunnen we van elkaar leren. Ik was mijn haar ook niet met shampoo (allergie voor) maar spoel het inderdaad met azijn. Gewoon een kwart literfles water met een bodempje azijn er in en over je haar gieten. Dat gieten gaat het handigst met een flesje.

Vlijtig Liesje zei

Wittere tanden lijkt mij ook wel wat, maar schuur je het glazuur er niet af door dat zuiveringszout?

Jente zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Jente zei

Heel wat nieuwe tips, leuk! Ik zet ze op in mijn uitprobeerlijstje :-)

@ Idelet, die blog lees ik ook, erg leuke tips geeft ze.

@ Sandra: ik heb het op de markt gekocht bij een kraam met Indonesische artikelen. Je kunt het ook in een toko of misschien zelfs bij de apotheek kopen.

@ Vlijtig Liesje, juist die tandpasta die je tanden wit maakt schuurt er een laagje af. Dit niet, maar om aantasting van het glazuur te voorkomen (ookal heb ik daar niets over kunnen vinden) poets ik er niet dagelijks mee.

Monique zei

Hai Jente,

ik heb al die tips natuurlijk ook gelezen, maar denk er net als jij ook niet zo heel erg zwaar over. Het lijkt me haast onmogelijk om per direct met alles tegelijk te stoppen. Maar dat heeft hij ook niet gedaan hé?
Wij doen het hier stukje bij beetje. Elke keer een nieuw idee uitproberen, doorvoeren en een nieuwe uitproberen.
Vorige week heb ik geprobeerd om alleen Hollandse groenten en fruit in mijn mandje te gooien. Aleen dat al viel me niet mee. Wat komt er een hoop van ver!
Maar zoals NIM volgens mij ook aan gaf: je hebt een maand nodig om een verandering als gewenning aan te meten.
Gewoon doorgaan dus en wie weet, na elke keer een maand...

Succes jij, wij, iedereen die oog heeft voor de toekomst!