28 augustus 2010

Kruidkoek en fototoestel

We hadden al maanden lang vrij weinig gebakken, maar in de vakantie wilde dochter regelmatig iets maken. En nu is het een beetje een gewoonte aan het worden om vrijdagmiddag lekkere dingen te bakken voor het weekend. Een favoriet recept van dochter is kruidkoek, ze maakt het bijna helemaal zelf.  Helaas heb ik geen plaatje bij het praatje (wat mis ik ons fototoestel ontzettend...), maar ik kan wel het recept geven:
  • 350 gr. zelfrijzend bakmeel
  • 250 gr. donker bruine basterd suiker (ik minder dit geleidelijk, in 't recept dat ik ooit kreeg stond 350 gram)
  • 250 ml. lauwe melk
  • 50 gram gesmolten roomboter
  • snufje zout
  • een flinke eetlepel speculaas- / koekkruiden
  • een kleine eetlepel cacao
  • een handje rozijnen, droog fruit en/of een gesnipperd appeltje
Alles mixen met een pollepel of garde en in een ingevet bakblik doen (ik doe vaak een stukje bakpapier op de bodem, zodat hij niet blijft plakken). Eén uur in de oven op 170 graden en dan is 'ie klaar. Terwijl zij bezig is met de kruidkoek maak ik vaak een tweede koek of taart die op dezelfde temperatuur gebakken kan worden. Zo benutten we de oven maximaal en hebben we genoeg tot minstens maandagochtend ;-)

***

Ik zei het net al, ik mis ons fototoestel... heel erg... De reparatie wordt waarschijnlijk een dure aangelegenheid, daarom denken we erover om een andere aan te schaffen. Er ging gelijk een wensenlijstje ratelen in ons hoofd: eentje die ook bij zonnig weer mooie foto's kan maken (want dat viel bij de oude nogal tegen), eentje die je beter in kunt stellen, eentje die net zulke mooie, scherpe foto's kan maken als onze oude analoge spiegelreflex camera. Wat raak je verwend als je ooit een spiegelreflex hebt gehad...

Deze verwende wensen kosten een flink bedragje. Dan toch maar reparatie? Want ook al kost het veel: het blijft goedkoper dan een nieuwe. Of kijken op MP? Daar zijn we wat huiverig voor,  je weet nooit wat er mee gebeurd is. Dus tòch maar een nieuwe? ... Nou ja, even afwachten maar. Heel misschien valt het nog mee en kan het oude toestel worden opgelapt voor een sympatiek bedragje...

8 opmerkingen:

wilmi zei

ik ben heel goed in visualiseren, dus het water loopt me in de mond bij het "zien" van jullie kruidkoek. Mijn dochter is ook graag aan het bakken, overigens gaat er bij ons nooit boter door, ander recept dus, kzal het ook eens proberen. Ik wens je sterkte met het nemen van een besluit over fototoestel. Ik moet er niet aan denken dat ie kapot gaat, maak zoveel foto's..
goed weekend!

Cosy and Cute zei

Ik heb vanmorgen je recept meteen uitgeprobeerd en zojuist een stukje geproefd. Heerlijk!!!!!!!!!! Zeker voor herhaling vatbaar.
Heel erg bedankt.
Groetjes,
Karin

Michaja zei

Leuk Nederlands recept dat ik graag een keer ga uitproberen om de Fransen eens te laten proeven wat een kruidkoek is :)
Groejes Michaja

Juud zei

Lekkere kruidkoek! moet ik ook eens proberen

meiske zei

Die kruidkoek ga ik ook eens proberen. Lijkt me heerlijk. Ik bakte voorheen wekl eens kruidcake en deed er dan een zakje studentenhaver door.
Op MP staan idd spiegelreflexcamera's. Vaak nog als nieuw staat er bij. Maarja, je weet natuurlijk niet wat er mee gebeurd is. Vind ik voor zo iets ook wel riskant.
Ik zag wel dat de digitale spiegelreflex flink in prijs dalen.
Succes met je beslissing.

Vlijtig Liesje zei

Wat een geweldige traditie om op vrijdag iets te bakken voor het weekend! En kruidkoek is heerlijk.

Ik kan me voorstellen dat je je fototoestel mist! Ik betrap me er ook op dat ik het veel vaak gebruik, o.a. voor foto's voor mijn blog.

Lotte zei

'gezellig zeg zo met je dochter op vrijdag bakken.
Ik ga je goede voorbeeld vrijdag gelijk volgen!
Mijn dochter vind het ook altijd zó gezellig!

Ik neem voor een kruidkoek altijd 1 theelepel kaneel
1 theelepel nootmuskaat
1 theelepel kruidnagel (gemalen)
i.p.v. de spuculaas/koekkruiden.
wordt hij extra lekker kruidig.

toevoeging van mijn oma (gebruikte eerst ook speculaaskruiden)

groetjes, Lotte

Anoniem zei

Hallo Jente,

Zie een nieuwe fotocamera als een investering. Hoe geweldig zou het zijn om je kids later een fotoboek mee te kunnen geven met werkelijk waar de prachtigste foto's. Geschoten met een camera die kan wat jij wilt.

Een digitale spiegelreflex is een investering (ik weet het, een hoop geld) maar met een beetje rondspeuren en geluk hebben (aanbiedingen!) kun je al een heel eind komen.

Laat je goed voorlichten, kijk zelf goed rond en heb de tijd. Kies voor een camera met een verwisselbare lens en kijk of een combinatie van body + lens je het beste zal bevallen, of koop beide apart. Een uitgebreide zoomlens, bijv. 18-200mm van Sigma is een grote uitgave, maar zal je het plezier geven van een foto die bijna niet kan mislukken...

Veel succes met het maken van een keuze!

Groetjes Henrike