19 juli 2011

Aan de slag met Goudsbloemen

Met een dochter die handelt in Goudsbloemenzaad, ontkom je zelf ook niet aan een veldje vol. Het staat wel vrolijk, een rijtje om de aardappels heen en tussen de bonen. Omdat je met Goudsbloemen ook goede zalfjes en huidolie kunt maken, heb ik het grootste gedeelte van de bloemen afgeplukt en ben ik aan de slag gegaan.


Een deel zit nu verwerkt in Goudsbloemenzalf, goed voor een droge huid, bij schaafwondjes of droge lippen. Het is heel eenvoudig om het zelf te maken, terwijl ik de was weg aan het strijken was bij de tv stond mijn potje zalf te pruttelen. Aan het eind van de avond was de klus geklaard en had ik twee kleine potjes zalf. 

Een ander deel zit nu in een potje met sesamolie. Ik gebruik altijd de Calendulaolie van W.eleda, omdat ik een erg droge en gevoelige huid heb. Heel fijn spul, maar een flesje kost meer dan een tientje en dat is budgettechnisch minder fijn :-). Ik kocht vanochtend een fles biologische sesamolie en heb nu voor iets meer dan twee euro een vergelijkbare hoeveelheid huidolie. Dat bedrag klinkt een stuk prettiger, naast dat ik het gewoon erg leuk vind om zelf dit soort producten te maken.

Het maken is eigenlijk zo gebeurd: ik deed de Goudsbloemen in een steriele pot en goot hem vervolgens vol met sesamolie en deed de deksel op de pot. Deze pot moet nu twee tot drie weken blijven staan op een lichte plek, af en toe voorzichtig schudden. Vervolgens de olie door een zeefje overgieten in een schoon flesje, de bloemen goed uitknijpen en de huisgemaakte Calendula olie is klaar. Eventueel kun je het nog een keer wegzetten met nieuwe bloemen, zodat er meer werkzame stoffen in komen te zitten. 

Gezien de hoeveelheid bloemen die er nog aan zitten te komen ga ik maar eens op zoek naar kleine potjes en flesjes. Dan kan ik later deze zomer een aantal voorraadje 'verzorgingssetjes' maken. Met een bijpassend kleinigheidje uit de winkel erbij denk ik een leuk kraamcadeautje of verjaardagspresentje.

8 opmerkingen:

Onder de knotwilg zei

Wat leuk zeg, ik maak veel zelf, maar zalf en olie heb ik nog nooit geprobeerd. Maar dat ga ik zeker eens doen!

Bedankt voor de 'recepten'!

Tineke

Johanna zei

Helaas net alle goudsbloemen verwijderd, want ze kwamen overal waar ik ze niet wou.

Jolanda zei

Leuk dat je dit gedeeld hebt. Ik heb zelf de goudsbloemen laten staan (inmiddels bijna utgebloeid), omdat ik niet zoveel bloeiends had in de tuin en ze stonden zo te pronken in mijn kruidenwiel... maar een volgende keer wil ik er meer zaaien én plukken!

Anoniem zei

Leuk zeg, bedankt voor de tip!

Vlierbloesem zei

Ik ga mijn goudsbloemen ook plukken, nu weet ik in ieder geval, hoe ik ze kan verwerken. Bedankt daarvoor.
Trouwens een steriele pot is toch gewoon een uitgekookte pot (vergeef me ik ben van nature blond) of spoel je het met een bepaald sopje om?

Lentebloemen zei

Leuk om een Goudsbloemen berichtje te lezen....wij hebben hier net ons eerste goudsbloemen momentje gehad.

Jente zei

@ Mirjam, ik maak de potten schoon met wat alcohol op een stukje keukenpapier (had nog een hele serie flesjes over uit alle kraampakketten. Zo komt het na jaren toch nog eens van pas :-)

MvB zei

Wat een superleuk idee zeg!!! Nog nooit overnagedacht om zoiets te doen.