25 mei 2009

Zalf maken

Vorige week heb ik (eindelijk) smeerwortel geplukt. Aan de slag om zalf te maken. Gelijk nieuwe goudsbloemenzalf gemaakt, want of er nu één of twee potjes in de pan staan te pruttelen maakt voor het werk niet uit maar 't scheelt wel energie. Voor degenen die het leuk vinden een foto-verslagje van hoe ik te werk ga.


Alle ingrediënten op een rij: schone glazen potten, alcohol voor het ontsmetten van de potjes, (zuivere witte) vaseline, goudsbloemen en smeerwortel.


De vaseline au-bain-marie smelten in een pan kokend water. Als de vaseline gesmolten is, voeg je de goudsbloemen of smeerwortel (gesneden) toe tot de vaseline verzadigd is. Dan laat je het twee uur op laag vuur pruttelen. Af en toe wat water toevoegen, er is wel eens een potje bijna geknapt omdat de pan drooggekookt was :-)

Dan giet je de potjes voorzichtig door een theezeefje leeg in een schone, steriele pot en je hebt voorlopig voldoende zalf voor alle bulten, builen, kneuzingen (smeerwortelzalf) en schaafwonden, droge handen, kloofjes (goudsbloemenzalf).

16 opmerkingen:

willeke zei

Wat een goed idee! Smeerwortel groeit hier als onkruid, in de tuin, daar hoef ik dus niet ver voor te gaan. Goudsbloemen heb ik, in de moestuin gezaaid, omdat aaltjes er niet echt van houden.

Ik ga je recept bewaren en het ook eens proberen te maken.

Karien zei

Wat een interessante hobby, of kun je het zo niet noemen?

clarien zei

Wat leuk! Ga ik meteen doen! Smeerwortel moet ik even een plantje voor halen (heb ik vorig jaar allemaal uit de tuin gehaald... wist je dat smeerwortelgier een heel goeie bemester is?), en goudsbloemen groeien hier volop. Builen en butsen en schaafwondjes zijn hier ook volop!! ;-)

Ik wou ook nog even zeggen dat ik je stukjes erg inspirerend vind! Verheug me altijd weer op een nieuw stukje!

atelierlemlem zei

Ik wist helemaal niet dat je dit zelf kunt maken. Laatst een potje goudsbloemzalf gekocht voor negen euro...slik! Ik ga op jacht naar goudsbloemen hoor!

Christel zei

Hallo Jente, mijn tante is ook altijd zo creatief met crème :)

Over de tas, ik heb geen binnenvoering gemaakt. Tasje wat ik voor mijn dochter heb gehaakt blijft vrij stevig. Alleen de schouderband is wat uitgerekt.

Heb nog een leuk patroon van een tas van gehaakte blokken, die is wel gevoerd. Begin ik binnenkort mee.

Wat heb jij voor formaat in gedachten qua tas?

Anoniem zei

Hey Jente,

Heb gisteren ook deze twee zalfjes gemaakt, zoals jij in je recept beschrijft. Ik had wel de indruk dat de geur van de smeerwortel ook in de pot goudsbloem kwam te zitten, had jij dit ook.

Goudsbloembalsem is ook heel lekker als je er nog een paar druppels essentiële olie bv lavendel aan toevoegd. Ik geef zalfjes nu ook heel vaak akas cadeautje weg ;-) In een leuk klein potje, handgeschreven etiketje en klaar.

Jente zei

@ anoniem: het is me niet opgevallen en het is al een tijdje geleden dat ik het gemaakt heb.
Essentiële olie heb ik nog niet geprobeerd, ook een beetje omdat mijn vel nogal raar kan reageren op nieuwe crèmes. Ik heb wel eens verse lavendel bij de zalf ingedaan, maar daar werden mijn handen erg droog en jeukerig van. Wel jammer, want het rook erg lekker.
Leuk idee om het kado te geven trouwens! groetjes Jente

Anoniem zei

Hoi. het is een beetje een domme vraag. Maar kun je smeerwortel zalf ook voor dieren gebruiken, bijv: cavia's? Ik weet niet of u dat weet maar toch.

Jente zei

@ Anoniem, ik zou het eerlijk gezegd niet weten of dat kan. Ze likken zich natuurlijk wel schoon en of dat zo gezond is? Misschien kunt u het beter bij een dierenwinkel vragen?

Groeten Jessica

Anoniem zei

smeerwortelzalf of tinctuur kan je beter niet op open wondjes smeren ivm de pyrolizidine alcaloide.
Probeer altijd op een klein stukje van je huid of bij een dier!
Eendier likt zijn huid schoon dus lijkt me het niet verstandig om zalf te gebruiken!

Anoniem zei

ik was al op zoek naar zo'n recept.
tof dat ik er een gevonden heb.
Trouwens, ik heb ergens gelezen dat met essentiële lavendelolie wonden minder rap ontsteken.

Anoniem zei

Sorry dat ik het moet zeggen maar ik kan niet anders als herboriste.
U recept klopt niet. Vaseline is geen goede basis voor een creme of zalf. Zelf zalf maken is super maar de juiste plantenkennis en de juiste basisprodukten is belangrijk. Vaseline is een bijprodukt van olie en niet natuurlijk.

Anoniem zei

Smeerwortel en Goudsbloem mogen niet op wonden gebruikt worden. Goudsbloem zorgt ervoor dat de wond snel dicht groeit maar soms met het gevolg dat een infectie word ingekapseld.Smeerwortel kan erg irriterend werken op een wond. Goudsbloem kan perfect gebruikt worden als reinigingslotion voor de huid. Smeerwortel kan gerbuikt worden bij een verstuiking of zelfs bij de genezing van een botbreuk.

Anoniem zei

Hoi Jente

Erg leuk dat iedereen begint met het zelf maken van creme's en zalven, maar net als die andere herboriste hier moet ik ook ff een tip geven om niet vaseline te gebruiken. Als je al een gevoelige huid heb is het al helemaal niet verstandig. Een basis met bijenwas is veel effectiever, beter voor je huid en beter voor het milieu!! ;)

En aub oppassen met etherische olieën. het gebruik hiervan zonder kennis kan erg veel schade aanrichten. Lavendel olie kan weinig kwaad omdat dit 1 van de weinige olieën is die puur op de huid gebruikt mag worden!! maar aub heel voorzichtig met anderen zijn en altijd goeie kwaliteit kopen anders is het pure S..T. Succes met je creme's :)
blessed be

Jente zei

@ Beide anonieme herboristes,
bedankt voor jullie reacties en advies. Ik heb dit recept gekregen bij een herboriste, waar ik een workshop volgde en ik was op zich over de werking te spreken. Ik ben zelf ook voorstander van meer natuurlijke grondstoffen, maar kan helaas niet tegen bijenwas :-( Weet nu niet zo goed wat ik als basis kan gebruiken en gebruik nu vaak crème van Weleda. Als jullie nog een tip hebben voor een andere basis, dan zou ik dat op prijs stellen.

Groeten, Jessica

Hanny zei

Je kunt in plaats van vaseline vegobalsem gebruiken.Dit is helemaal natuurlijk. Te koop bij jojoli