21 juni 2009

Zelfgemaakte yoghurt

Vorige week liep ik in de kringloop tegen mooie thermosfles aan. Hij zag er vrij nieuw uit en was mooi schoon van binnen. Een geschikt slachtoffer voor een doe-het-zelf klusje dat ik in gedachten had. Het leek me leuk om zelf yoghurt te gaan maken. Nou, het maken was ook leuk: melk verwarmen, (biologische) yoghurt erbij, thermos wegzetten en wachten maar.

De volgende dag stond ik bijna te trappelen van ongeduld en was benieuwd naar de eerste hap van dat lekkers. Na het openen van de fles werd ik al minder enthousiast, want erg lekker zag het er niet uit en na een dagje in de koelkast nog steeds niet. Het verzuringsproces was op zich wel goed begonnen, het rook naar yoghurt maar erg dik werd het niet. Flink doorroeren hielp ook niet, het bleef een beetje een kledderig geheel.

Wat er verkeerd is gegaan? Geen idee. Misschien dat ik het nog een keer met Biogarde ga proberen, want ik heb op meerdere sites gelezen dat het niet moeilijk is (en baal daarom des te meer dat het mislukt is...) Ik heb in ieder geval besloten dat de thermosfles het enige slachtoffer van dìt doe-het-zelf klusje zou zijn. Bang dat mijn kinderen me door dit soort 'miskleunen' nog eens een doe-het-alsjeblieft-niet-langer-zelf-moeder gaan noemen...

8 opmerkingen:

Karien zei

Ik herinner me dat we melk van de boerderij haalden en dat tot een bepaalde temperatuur opwarmden en daarna in de hooikist zetten. Het werd vreselijk dikke zure melk, en was ontzettend lekker. Als je het wat roerde, werd het wel dunner, dus yoghurt zou ik het niet willen noemen. Ik heb ook een bijbels receptenboek waarin dit soort dingen staan, maar heb het zelf nooit geprobeerd.Vroeger konden ze zonder koelkast de melk natuurlijk nooit bewaren, dus moest het wel zo.

Monique zei

Weet niet waarom, maar doet me toch ergens wel een beetje aan mezelf denken....

Niet met yoghurt, maar zou ook best zo'n aktie kunnen doen... ;o)

Monique zei

Oh.. en die inspiratie?

Jazeker! ;o)

atelierlemlem zei

Haha! Dat doet mij denken aan 'vroeger'. Mijn lieve man komt namelijk uit Ethiopie en daar eet men een soort gegiste pannenkoeken, injerra geheten. Mijn schat heeft werkelijk járen gedaan over het uitvinden van het juiste recept én gistproces! Hoeveel emmers met beslag er na een paar dagen in de wc verdwenen, ik vermoed een stuk of honderd... Maar; de volhouder heeft gewonnen en nu is het een fluitje van een cent! Als je de yoghurt goed hebt, laat je ons het dan even weten? Ik wil ook wel weer eens experimenteren...

Tatjana zei

Bij toeval zie ik je berichtje, en ik ben net gisteren voor het eerst zelf yoghurt aan het maken. De temperatuur van de yoghurt is heel belangrijk. Ik heb mijn bevindingen in mijn weblog staan, ik zou zeggen kijk maar even. En vanmorgen begon het echt al heerlijke yoghurt te worden.

http://zelfvoorzienend.web-log.nl/mijn_weblog/dagboek/index.html

Wie weet helpt mijn mini ervaring je, het is tenslotte ook mijn eerste keer.

Tatjana zei

Ik heb de yoghurt gemaakt zonder termometer. De temp moet heel licht warm aan voelen, je eigen temperatuur is tenslotte 37 graden. Ik denk dat jou temperatuur te hoog is geweest, dan gaan de bacterien dood, en maken andere weer kans. Want als de temperatuur te laag was, dan had je nog yoghurt gekregen alleen had het veel langer geduurd.

Ik heb net al vast voor geproefd, ik ben tenslotte niet lactose intolerant dus ik hoef die 24 uur niet af te wachten, en ik heb nog nooit zulke lekkere, totaal niet zure yoghurt geproefd.
Wat de kookdoos betreft, het is inderdaad net een hooikist, maar dan van moderne materialen. zie maar vanaf het begin mijn artikel van de kookzak. Nu heb ik alles is volledig demontabel gemaakt, zodat ik alles behalve de kartonnen doos, kan wassen. Het bevalt me al zo goed, dat als deze is versleten ik zeker een houten kastje maak, die langer mee kan. Maar met karton kon ik het makkelijk zelf, en hoefde ik niet bij mijn man te gaan zeuren.

P.S. ik heb dezelfde reactie van mezelf ook even op mijn eigen blog geplaatst, omdat ik denk dat jij vragen stelt, die een ander wellicht ook had willen weten.

En veel succes gewenst met je yoghurt

Tatjana zei

lukt het inmiddels die yoghurt maken. Hier gaat het steeds beter. Bij mooi weer in de zon achter glas, daarna in de avond op een kaarsje onder een steen.
En bij slecht weer, de hele dag op het kaarsje. Het duurde alleen wel 36 uur voordat mijn man er geen last meer van had. De lactose is er kennelijk uit als al het water wat erop komt te drijven tijdens het proces allemaal weer dik is geworden.
Ik hoop dat het jou ook lukt
groetjes tatjan

Tatjana zei

mmmmmmm en lekker dik dat die zelf gemaakte yoghurt wordt.