11 mei 2009

Administratieve systeemfoutjes

We wonen hier inmiddels alweer bijna drie maanden en het bevalt ons uitstekend. De meeste dingen lopen prima, al zitten we nog steeds met een dubbele telefoonaansluiting. Ondanks meerdere keren bellen met de kpn ontvangen we maandelijks vette rekeningen. Administatief is alles netjes afgesloten door een medewerker en voor de goede aansluiting stonden de nota's in het systeem. Van de geannuleerde aansluiting kon de medewerker geen rekeningen vinden in haar systeem: 'Belt u nog maar eens het informatie nummer en toets dan ...., dan kunt het daar verder bespreken.' 'U kunt me niet doorverbinden, mevrouw?' 'Nee, helaas... jammer... kan niet.'

Opnieuw gebeld en na minutenlang puzzelwerk en interne telefoontjes (kon hier blijkbaar wel) kwam het antwoord: 'Administratief is alles afgesloten, maar technisch staat u nog steeds in het systeem!' en dan betaal je blijkbaar... De behulpzame mevrouw van kpn heeft er een interne klacht van gemaakt. Dan hoefde ik niet nog eens één of meerdere afdelingen te bellen en dan had ik kans dat het eerder werd afgehandeld (al zou het zeker zes weken duren). We wachten af en controleren onze bankoverzichten om bij te houden of het al is verwerkt. Voordeel is dat we mooi wat geld terug gaan krijgen als alles straks (eindelijk) verrekend wordt ;-)

Kunnen we mooi gebruiken voor de verzekering... Na aanmelding hadden ze ons gelijk weer uitgeschreven :-( Ik had hier al achteraan gebeld en het zou recht worden gezet. Weken later kreeg ik klachten van zorgverleners dat ze niets konden declareren. Bleek dat we nog steeds uitgeschreven waren... Nu werd het terwijl ik aan de lijn hing geregeld, evenals de betaling. Natuurlijk heeft de verzekering recht op de premie, maar ik moet soms wel grinniken. Het kan maanden duren om een systeemfout aan te passen, maar de achterstallige premie kan blijkbaar wel per direct geïnd worden, dàn werkt het systeem gelijk. Gelukkig hanteren ze een maxiumumbedrag per maand bij het incasseren van achterstallige premie, anders was ons vakantiegeld snel op.

En nu aan de slag om onze eigen administratie in goede orde te krijgen. Er ligt een mooie stapel op tafel die in de mappen gaat. Voordat ik zelf last krijg van systeemfoutjes...

4 opmerkingen:

Yelle zei

Teveel of ten onrechte afgeschreven bedragen kun je laten terugboeken ook al heb je een machtiging gegeven. Hoef je niet te kijken hoe je geld verdwijnt en dan wachten tot je het weer terughebt, zonder rente natuurlijk... Bij ING zit dat onder overschrijven, incasso opdrachten en dan incasso terugboeken. Bij andere banken weet ik het niet, misschien nog een telefoontje?

franca zei

Gelukkig kun je er nog om grinniken.
Ik ben bang dat ik er stapelgek van zou worden. Dat gedoe met telefoontjes is toch al niet mijn sterkste kant.
Fijn trouwens dat je het zo goed naar je zijn hebt in het nieuwe huis!
groetjes, Franca.

Alex / Besparingsmeter.nl zei

Het herstellen van administratieve foutjes bij verzekeraars is altijd een flink gedoe. Ik had dit ook met de reisverzekering van de Postbank. Deze was opgezegd, maar door de overgang naar ING kreeg ik ineens weer facturen en herinneringen...

PS ik heb je blog toegevoegd aan onze linkpagina.

Monique zei

Jammer alleen van de vele centen die hiermee op gaan aan het oeverloze gebel. Daar kan ik soms zo enorm kribbig om worden!