15 oktober 2009

Experiment met hooikistmethode

Na alle creatieve uitspattingen (de zelfgemaakte kadootjes weblog is in de maak! Nieuwsgierig?) weer eens een berichtje over energieverbruik en besparen.

Vanmiddag had ik aan het eind van de middag een volgepropte planning, van drie uur tot kwart over vijf: ophalen van school - thuis -turnen- iets ophalen van marktplaats aan de andere kant van de stad - te laat bedacht dat deze stad best groot is en op het nippertje terug bij turnen - huis. Geen tijd om dan nog met koken te beginnen en patat hadden we al gehad deze week :-) Tijd om eens een experimentje te doen. Ik wilde al lange tijd de hooikistmethode uitproberen en ging aan de slag. Aardappels gekookt en bij gebrek aan hooikist heb ik de pan na het koken met een handdoek eromheen in ons bed gezet. Om 3 uur 's middags gekookt en om 17.30 waren ze zo goed als gaar. De volgende keer dus iets eerder aan de kook brengen. Als dat lukt ga ik een mooie oude houten kist vullen met een oude slaapzak en dan ga ik deze 'hooikist' vaker gebruiken. 't is praktisch en het scheelt behoorlijk wat gas.

Aanleiding voor dit energiebesparen was de Michacursus die we afgelopen week weer hadden. Dit is een cursus die bij ons in de kerk wordt gegeven en waarbij we kort samengevat nadenken over duurzaamheid, rechtvaardigheid, verantwoordelijkheid nemen en over rentmeesterschap. Dit rentmeesterschap is (zo geloven wij) de opdracht die wij mensen van God hebben gekregen om zo goed mogelijk voor de aarde, de dieren en onze medemensen op deze aarde te zorgen.

Deze week ging het over duurzaam leven en wat je hieraan kon bijdragen, wat je zelf kan veranderen in je levensstijl zodat wat je doet minder schade toebrengt aan mensen, dieren of milieu. Tijdens het voorbereiden hadden we het er wat over. Veel van de tips voeren we al jaren uit, maar het is goed om ook eens andere alternatieven te overwegen. We kregen interesse voor een warmte-terugwin-systeem in de badkamer. Het warme afvoerwater wordt gebruikt om het koude water dat wordt aangevoerd op te warmen. Gemiddeld zou dit 200 kuub gas per jaar besparen. Omdat wij veel minder gebruiken dan gemiddeld zal onze besparing ook minder zijn, maar het is een interessant systeem en lijkt ook betaalbaar en haalbaar. Wanneer ons budget het toelaat willen we hier serieus mee aan de slag gaan.

Leuke tips: je mondiale voetafdruk meten of kijken hoe schoon de kleren van jouw favoriete winkel zijn.

7 opmerkingen:

atelierlemlem zei

Hallo Jente,
Wat goed dat mensen in de kerk hier zo serieus over nadenken en praten! Je krijgt soms wel het idee dat je alleen staat in deze dingen...ik wel althans.
Ik heb geprobeerd je te mailen, maar heb geen outlook op de computer. Ik wacht dus maar even op je aankondiging van je nieuwe sateliet-blog! Misschien is het een goed idee om in de titel ook het idee van het blog te vermelden; dus dat het om handgemaakte kadootjes gaat... suggesties; zelfmaak kadootjes of zelf kadootjes maken ? Niet zo super bijzonder, maar dekt wel de lading en is makkelijk te vinden.
Dat van die hooikist had ik ook al op mijn bespaarkalender gelezen (ja; wie bint zuunig!), maar ik weet ook niet hoelang iets moet koken en dan nagaren...nu weten we wel hoe dat met de aardappels zit! Zijn ze nog lekker warm als je ze uit bed haald? Kun je ze zo eten of moet je ze nog even opkoken? Ik ga het ook proberen, elke drup gas is er één nietwaar! Heb je toevallig ook info over solarcookers? Ik zou er graag eens een maken om uit te proberen...(nu zie je mij voor je als een soort willy wortel haha!)
Groetjes van mama lieveheersbeestje.
P.s. ik was vorige week zaterdag nog bij jullie in de stad; een winterjas kopen voor dochterlief (die we uiteindelijk niet daar kochten maar toch hier!) en inderdaad; het is zo groot geworden...

ByMiekK &Sew zei

Hoi Jente,
Ik heb je een award gegeven (zie mijn blog)!
En wat goed zeg, zo nadenken over het milieu en duurzaamheid. Zouden meer mensen moeten doen!

willeke zei

Ik kom net onder het landelijk gemiddelde uit, met de mondiale voetafdruk. Best wel een hoge score, die best nog wel een beetje naar beneden zou mogen.

Franca zei

Hallo Jente,
Mooi om te zien hoe bewust je bezig bent met duurzaam leven.
Ik heb een heel oud kookboekje(tweede wereld oorlog) waarin een stukje staat over de hooikist. Ik meen dat dit ook op internet te vinden is. Ik ga voor je zoeken. Of stuur een kopie.
Gisteren hebben we voor het eerst dit jaar weer ondervonden hoe koud een oud(niet geisoleerd)huis kan zijn met noordenwind. Je had schrik de keuken,hal of dochters kamer(allemaal op het noorden) binnen te komen. Ook wij zijn bezig met alternatieve energie. Voor ons zou zonneenergie en het regenwatersysteem een idee kunnen zijn. Maar voorlopig vooral isoleren! Mijn man heeft overigens eens een hooikist gemaakt (toen dochter een spreekbeurt voor school had, over eten in de 2e wereldoorlog). Die haal ik vandaag nog van zolder, om weer in gebruik te nemen.
Waarbij dank, voor de goede frisse ideen die je steeds met ons wil delen.
groetjes, Franca.
ps. Zag in de boekhandel het boek : Grow your own drugs. Een boek over medicijnen die je zelf maakt met natuurlijke ingredienten, lijkt me echt iets voor jou!

Franca zei

Gevonden!
http://www.engelfriet.net/Alie/Marieke/kokennu.htm

groetjes, Franca.

Jente zei

@ lieveheersbeestje, dat gevoel heb ik vaak ook, dat we een beetje alleen staat in dit soort dingen. Terwijl het toch erg belangrijk is.

Over solarcookers weet ik niet zoveel, daar kan ik je niet mee verder helpen. Volgens mij heeft n(euro)tje er ooit eens over geschreven.

En die stad... groot hè? Gelukkig is onze wijk bijna dorps, met allerlei kleine winkeltjes en bedrijfjes aan huis.

@ MiekKs: wat leuk! Dank je.

@ Willeke, ik zat er ook onder, maar wat veel dan nog in vergelijking met waar je gemiddeld 'recht' op hebt hè?

@ Franca, we zijn er bewust mee bezig, maar verder heel gewoontjes hoor :-) Als ik dan naar anderen kijk die er echt 'voor gaan' dan steekt het nog maar zo schameltjes af voor m'n gevoel. Aan de andere kant, alle beetjes helpen en dat vind ik ook zo leuk aan het delen van wat we zelf ontdekken. Ookal steek je maar een enkeling aan met je idee, dan is dat 'kleine beetje' alweer iets groter geworden.

En wat leuk die echte hooikist, ben benieuwd hoe het koken ermee bevalt.

Anoniem zei

Wat een goed idee, heb het vandaag met stoofperen geprobeerd om 10 uur even aan de kook gebracht daarna ook in bed met 2 handdoeken.
wat een gekke moeder kreeg ik als commentaar (van dochter van 6) daarna lekker naar de stad gegaan om wat dingen terug te brengen om 14.00 weer gekeken en ja hoor ze worden gewoon rood. laat ze nog even staan en dan testen of ze echt gaar geworden zijn.