2 oktober 2009

Kledingparty

Langzaamaan begint het gewone leven weer. De kinderen voor het eerst deze week weer allebei naar school en ik ben zelf niet meer helemaal slap als pap. Kan ik dit weekend eindelijk eens verder met alle naaiopdrachten die ik heb liggen. Afgelopen dagen kon ik nog geen twee lappen recht op elkaar naaien, alles liep in het honderd, moest over of mislukte. Ineens snapte ik waarom mensen een hekel aan hun naaimachine kunnen hebben ;-)

Heel misschien kom ik ook toe aan een rokje voor dochter. Gisteren ben ik naar een kinder kledingparty geweest bij iemand thuis. Het was een beetje een sjieke bedoening, rokjes van 45 euro, kinder parelkettingen enzo. Dat mensen zulke bedragen uit (kunnen) geven aan kinderkleding, waar je eigenlijk niet eens in kunt spelen. Ik verbaas me er nogal over, zeker als ik eraan denk hoe onze kinderen spelen. Ik zou de hele dag roepen (en denken): Niet kruipen op die knieën (van 39 euro)! Je gaat toch niet trapglijden in dat ballonrokje (van 45 euro)! Veeg je handen niet af aan je tuniek 't is geen vaatdoek (van 54,95)! En zo uniek is het speelgedrag van onze kinderen niet, hoe doen die 'nette' kinderen dat dan?, vraag ik me af.

Gelukkig was er een outlethoekje :-) en daar vond ik een mooie longsleeve voor dochter met nèt een tikje extra. 'k heb nog een mooie lap stof liggen en een leuk patroon. Leuke maillot erbij en dan heeft ze een voordelig chique 'zondags' stelletje.

Ik vond het wel lastig trouwens om maar één outlet dingetje af te rekenen, voelde me erg krenterig. Ergens voel je je toch verplicht om meer te kopen als je bij iemand thuis bent uitgenodigd. Als we op dit moment meer geld hadden gehad, dan was nog moeilijker geweest om zo weinig te kopen (nu kon ik heel makkelijk denken 'het kan niet, punt'). 't Zal wel de verkoopstrategie en -psychologie zijn achter dit soort party's.... herkenbaar dilemma?

12 opmerkingen:

hartelijk zei

Wel herkenbaar maar als ik dan thuis ben en denk aan blogberichtjes als deze dan denk ik, ach dit ben ik en dat past bij mij/ons en dan geniet ik enorm van de combi, "koopje" en eigen creativiteit!

Dus, geniet van het voordeel en de inspiratie voor het nieuwe rokje!

Doe het nog even rustig aan hè, zo'n griep is niet nix.
Fijn weekend!
Groetjes Adriana

Purperpolletje zei

Inderdaad heel herkenbaar. Ik kan me een Tupperwareparty herinneren waarin ik niets kocht. Ik schaamde me gewoon. Zulke party's zijn niet aan mij besteed...
Ik heb overigens ook altijd moeite met verkoopsters die vragen of ze me kunnen helpen enzo.
In winkels die na binnenkomst te duur blijken loop ik altijd beleefd een rondje om dan weer snel weg te glippen, heb jij dat ook?
Maar ik geef dus ook geen geld uit aan dure kleding. En al helemaal niet voor de jongens...

gerrie zei

Jente,
Even reageren op van alles wat.
Ik ben jaaaaaaren Tupperware demonstratrice geweest. Ik vertelde 's avonds altijd; zet uw naam en adres op het formulier. Ben je niets nodig zet dan op het eindbedrag een streepje. Zo krijgt ieder aan het eind van de avond een lijst terug en niemand weet of/hoeveel je besteld hebt. Bij een grootwinkelbedrijf ga je toch ook snuffelen? En soms komt een aankoop even niet uit. En hier kan dat ook. Ik heb altijd een vol agenda gehad, dus party's zijn er voor de gast om nieuwe dingen te zien. Kopen onder "dwang" is geen optie.
Dit wilde ik even kwijt.
Hartelijke groet en tot laters
Gerrie

Yelle zei

Ik werd laatst ook uitgenodigd voor een Tupperware party. Ik zat al tijden na te denken over een uitbreiding van de bakjes, dus de uitnodiging kwam wel goed uit. Ik ben echter niet gegaan, heb me geexcuseerd en een kleine bestelling (waarvan ik weet dat mijn portemonnee het aankan) doorgegeven per email. Zo heb ik toch de uitbreiding die ik zo graag wilde zonder andere extra aankopen.
Kledingparties sla ik over, zou inderdaad de hele dag waarschuwen als ze de dure kleding aan zouden hebben. Dochter van 3 heeft net hele mooie zwarte laarzen en ik was vandaag al de hele dag bezig om te waarschuwen zodat de neuzen netjes zouden blijven... Triest eigenlijk ja...

Franca zei

Heel herkenbaar.
Jaren geleden was ik ook op zo'n party.
Zag daar mensen enorme bedragen uitgeven, waarvan ik wist dat ze die nauwelijks konden missen. Zelf kocht ik een mooi stuk ( soort bodywarmertje) wat ik later in een grotere maat namaakte. Toch heb ik altijd met het prijskaartje in de ogen naar het ( wel heel mooie) bodywarmertje gekeken. Geen kledingparty's meer voor mij.
groetjes, Franca.

Manuela zei

Ik herken het en voel me regelmatig ook krenterig, maar daar zet ik me dan maar overheen. Jammer genoeg ben ik niet zo creatief. Mijn dochtertje draagt geen dure kleren. Ze groeit er zo weer uit en met spelen hoef ik niet op te letten.

janneke zei

hoi jente
herkenbaar!
ik probeer er altijd onderuit te komen eerlijk gezegd...
christi is vorige week meegeweest naar de 2de hands winkel en heeft daar nieuwe winterkleren uitgezocht; omdat ze op 1 okt jarig is, kon ze die op de dagen dat we haar verjaardag vieren voor het eerst aan. helemaal feestelijk voor een stuk minder geld!

doei! janneke

Karien zei

Dus dat is de psychologie achter die party's! De onderlinge 'dwang' om iets aan te schaffen... Nou, dat is dan gelijk mooi een oefening om je niets aan te trekken van wat de anderen wel niet zullen denken. Met als gevolg dat je hun respect wint, dat denk ik vast!

prutsen zei

Zeer herkenbaar. Ik ben erg gevoelig voor die 'verkoopsstrategie'. Daarom dat ik niet meer naar zo'n demonstraties ga. De producten van tupperware en janbibejan, die ik erg goed vind, laat ik mij dan door anderen meebrengen. Net als een brochure waar ik dan zo uit bestel.

Anoniem zei

Ik was ooit bij een Oriflame-party. Dit is een vrij chique cosmeticamerk. (dacht ik)
Wat bleek later....het spul wordt gewoon in Polen gefabriceerd.
Het is inderdaad de onderlinge dwang die bij dit soort party's de commerciele basis zijn. Sta er boven!

Makya zei

Oooooooooooh, wat herkenbaar! (ik heb dit werk zelf ook gedaan...) Het is idd de onderlinge 'dwang' die er voor zorgt dat men meer koopt dan het budget toelaat.En wat dacht je van de aanbiedingen??? De volgende keer dat je op een party komt is dat ene leuke, handige artikel niet meer in de aanbieding, dus het is nu of nooit...
Ik kom zelf nooit op party's!

Unknown zei

oooh ja! ik ben.... nee was er ook 1 die zich mee liet slepen... zucht!
tot ik bedacht dat ik oa dat niet meer wou en onze levensstijl aan ben gaan passen, maar makkelijk is het niet altijd.
ik durf nu wel me te beperken tot wat ik echt wil op zo'n avond of niets te kopen...en het voelt goed!