22 april 2009

Lentefeest en smeerwortel

Gisteren ben ik nog een tijdje druk geweest met de naaimachine. De kinderen moesten verkleed naar school, dochter omdat juf jarig was m'n oudste zoontje voor het lentefeest. Onze verkleedkist zit vol met 'onzin' kleren als oude vesten, hoeden, stropdassen, wat politiespullen enzo, maar geen èchte thema-kleren. Om toch leuk voor de dag te komen (zonder er geld voor uit te geven) moest ik dus even creatief aan de slag. Zoon wilde wel als bij verkleed zijn, dus een oud t-shirt uit de kast gehaald en gepimpt tot bijenshirt. Een bij op de wang geschilderd en klaar was hij... (en oh.. wat wilde hij graag steken :-) Dochter is uiteindelijk als kokkin gegaan en is in haar schort met wat bakspullen naar school gegaan. Ze heeft een reep chocola met een stoffen hart gegeven, dat ik gisteren nog 'even snel' in elkaar wilde zetten. Als je 'even snel' wilt zijn valt het vaak tegen en ik was er toch nog lang mee bezig, maar toen was hij wel naar mijn zin. Vooral als ik iets weg geef ben ik erg kritisch, lastige gewoonte als je eigenlijk te weinig tijd hebt ;-)

Het lentefeest was erg gezellig, mooi weer en alles liep zoals we gehoopt hadden. De kinderen hebben zich goed vermaakt met de spelletjes, het springkussen, de dieren en een pony waar ze op mochten rijden. Aan het eind kregen ze allemaal een kuikentje mee, dus we zijn weer een huisdier rijker ;-)

Binnenkort nog even een keer terug naar de boerderij. Toen ik de spelletjes aan het klaarzetten was zag ik veel smeerwortelplanten staan. Die zocht ik al een tijdje om smeerwortelzalf van te maken: goed voor builen, bulten, blauwe plekken en kneuzingen. Ideaal voor onze jongens, want die sparen momenteel butsen en deuken. Je kunt het niet in de winkel kopen, omdat het in hele grote hoeveelheden niet zo veilig schijnt te zijn. Maar als je het als zalf gebruikt is er niets aan de hand, vertelde een herboriste tijdens een workshop over kruidenzalf maken. Een ander huismiddeltje voor builen en bulten is om direct boter op de bult te doen. Dat houdt de zwelling wat tegen en het wordt een stuk minder blauw. Deze methode getest door onze wildebras van 4 en de bult was aanzienlijk kleiner en sneller weg dan ik op grond van de valpartij had verwacht. Ik hou wel van dit soort middeltjes, puur natuur, voordelig en vaak binnen handbereik.

1 opmerking:

jenny zei

dat zijn nog eens leuke kadootjes,
mijn schoonzusje is lerares en die krijgt tot haar verwondering de grootste kado's die ze eigenlijk nooit ggebruikt.
en wat vindt ze altijd het leukste?
iets wat de kinderen zelf gemaakt hebben een leuke kaart of ze kreeg laatst een krans met schelpen erop geplakt.
het hoeft niet altijd duur te zijn toch?
gr jenny