17 november 2008

Mijn maandagochtend gevoel

Het is maandagochtend en het is rustig in huis, dit is ècht even mijn momentje. De oudste twee zitten op school, de jongste op de peuterspeelzaal. Net snel wat klusjes in huis gedaan, de was weer eens buiten opgehangen. We hebben geen droger (geen plek voor) en na een paar weken binnen drogen ben ik die rekjes meer dan zat. Ik ben dus helemaal blij de zon vandaag!

En nu zit ik met een flinke kop koffie en een restant verjaardags- taart wat dingen achter de computer te doen. Ondertussen geniet ik na van de gezelligheid van het weekend, de leuke dingen die ik heb gekregen en de slinger die er nog hangt. Na de kado-slinger voor een vriendin wilde ik er zelf eigenlijk ook wel eentje. Ik vond nog een leuk stofje en heb er snel één gemaakt.










De afgelopen weken heb ik al verschillende kleine dingen geregeld rond de verhuizing, nu is het nog rustig. Ik ben bang dat ik straks, als de december drukte op volle gang is, vergeet op tijd dingen af te zeggen of te wijzigen en dat alles dan extra kosten met zich meebrengt. En daar zitten we natuurlijk niet op te wachten, die dubbele hypotheek is al wel voldoende...

Om wat in de kosten te snijden hebben we enkele abonnementen opgezegd. Alleen het abonnement op het blad Genoeg houden we aan, die moet zichzelf eruit besparen met alle nuttige adviezen ;-) Zodra er duidelijkheid is over de verkoop nemen we weer een krantenabonnement, want dat vinden we wel jammer om ons krantje 's morgens te moeten missen. Tot die tijd moeten we het maar doen met gratis krantjes, losse nummers of een proefabonnementje, net als in de studententijd. Helaas is het ook gedaan met mijn Ariadne At home. Ik had vorig jaar een proefabonnement gekregen voor mijn verjaardag en ik was hem vergeten af te zeggen binnen de termijn... vervelend :-)

Een andere besparing is dat we na de zomervakantie begonnen zijn met een weekbudget voor de huishoudpot. Ik moet zeggen... ik ben verbaasd hoe goed dat werkt. Niet dat we daarvoor maar raak kochten, maar blijkbaar kunnen we met een stukje minder toe. Het op-is-op-principe werkt... (al lukt het me niet altijd precies binnen het budget te blijven, ik wil teveel kleine extra dingen bij het budget 'inproppen').

Ik ben benieuwd: werken jullie ook met een vast huishoud-budget? En is het dan ook op-is-op?

9 opmerkingen:

Anoniem zei

in principe werk ik daar ook mee,alleen red ik het er ook niet altijd mee,buiten de boodschappen ,heb ik vaak ook bijzaken te kopen,zoals tabletjes voor de kat[nieren] of zoonlief ziet weer iets speciaals of er is toch weer een extra ding in de aanbieding die te goedkoop is om te laten staan en die toch binnenkort weer gekocht moet worden.maar het scheelt in ieder geval altijd,werken met een budget,anders neem je sneller iets extra's mee en ben je nog veel meer geld kwijt.ik schuif dan maar een beetje,dan de andere week iets minder uitgeven.

Anoniem zei

Ik haal maandelijks 500 euro in de hoop daar van te kunnen rondkomen maar vaak moet ik toch nog pinnen.

Misschien dat een weekbudget toch makkelijker is...meer overzicht..

Anoniem zei

Hoi Jente,

via via op jouw site terecht gekomen. Kun je mij uitleggen hoe je zo'n slinger maakt???

gr. Imre
ps je kan me ook mailen op smit1970@gmail.com

Jente zei

@ anoniem
Sinds we met een weekbudget werken merk ik dat het wel makkelijker is om je eraan te houden, al schuif ik wel tussen de weken. Ik pin trouwens geen vast bedrag, maar houd het in Excell bij. Een bedrag pinnen werkt denk ik wel beter, omdat je portemonnee dan gewoon 'leeg' is. Pinnen kan altijd nog (bij ons dan..), dat voelt niet als 'op'.

@ Imre: als ik eraan toe kom zal ik er deze week wel een blogje van maken met foto's. Of wil je het echt snel weten?

Anoniem zei

Hoi Jente, natuurlijk mag je mijn weblog linken, mag ik dat dan ook doen?

Huishoudbudget. Het afgelopen jaar hebben we vrij strak budget gehanteerd. Per maand 225 euro voor alle boodschappen en 75 euro voor de benzine. Gelukkig konden we dat de laatste 1,5 maand een beetje ruimer afstellen. Maar ik merk omdat ik het wel prettig vind om te weten wat ik heb uitgegeven. Dus vanaf 1 januari maak ik een nieuwe start en hou ik het ook weer wekelijks bij in Excell. Geeft me iets meer "innerlijke rust" als het ware.

Anoniem zei

Naturlijk mag je die van mij ook linken :-)

Hier halen we één keer in de week de boodschappen en houd ik het bij in een Excelbestand. Hierdoor weet ik precies wat we waar aan uit geven en kan ik (als het nodig is) op tijd aan de rem trekken.
Het nadeel van een vast bedrag in de knip hebben, vind ik het voor paal staan bij de kassa als je net wat te kort komt. Wij houden het dus maar bij pinnen en bijhouden.

atelierlemlem zei

Hoi Jente, Wat leuk dat je een reactie hebt achtergelaten op mijn blog! Ik ben natuurlijk hier ook even gaan kijken en zag dat jij ook het Genoegje leest...ha! Ik las zelfs de Vrekkenkrant al.. Je blog ziet er heel leuk uit en die slingertjes heb ik dus ook al eens gemaakt deze zomer. Normaal heb ik (6 personen ) 4oo euro per maand voor eten, drogisterij e.d. Daar red ik het wel mee (al is het ondertussen wel 50 euro meer dan vorig jaar!). Maar deze maand (drie jarigen) loopt natuurlijk wel weer de spuigaten uit... Gelukkig woon ik op steenworp afstand van de nieuwste Aldi uit de wijde omgeving, dus komen niet erg in de verleiding.
Nog een tip; de Ariadne kun je ook lenen bij de bibliotheek (of misschien van een vriendin?). Ik heb laatst van een tante nog een hele stapel Landleven-bladen gehad, heerlijk om in te bladeren!
Ik heb je blogje bij mijn favorieten gezet en ga je zeker vaker volgen,
groetjes Mama Lieveheersbeestje.

Anoniem zei

Hoi Jente, via br&b bij jou terecht gekomen en ook helemaal verrukt van die vlaggetjes, dus ik wacht met spanning je blogje erover af. Ik wil je ook graag linken.

groetjes Muchodinera

Jente zei

Leuk dat er zoveel mensen reageren op mijn vraag en er soms ook erg open over willen praten. Hoe anderen dingen aanpakken helpt soms wel om zelf ook je eigen manier van doen wat kritischer te bekijken.

@ bijna rijk en beroemd: ik sta ervan te kijken dat je met 225 per maand voor jullie gezin de boodschappen kunnen doen. Een hele prestatie als ik ons budget ernaast leg.

@ lieveheersbeestje: normaal haal ik de Ariadne (of 101 woonideeën) het ook uit de bieb, maar ik vond het leuk verjaardagskado, 4 proefnummers. Ik dacht dat het dan automatisch zou stoppen, maar niet dus... Ik heb er echt van genoten als hij op de mat viel en we kunnen het voor ons nieuwe huis ook goed gebruiken ter inspiratie.

@ moeke: dat is inderdaad het risico en daarom pin ik toch liever. Maar ik merk wel dat ik kritischer inkoop als ik niet veel contant op zak heb.

@ muchodinero: de foto's zijn klaar, de blog volgt binnenkort...