20 december 2008

Lemon curd

Omdat ik gisteren het huis al aardig op orde had gemaakt, hadden we vandaag niet veel op de planning staan. Ik besloot een recept uit te proberen: Lemon curd. Ik vind dit erg lekker, maar een potje is aardig aan de prijs. Daarom wilde ik dit graag zelf eens maken. Citroenen gekocht en bij de buren een pers geleend (ahum... die hoor je toch eigenlijk wel te hebben...) en ik ging aan de slag.

450 gr. suiker en 3 eieren voorzichtig mixen, het rasp en sap van 3 citroenen toevoegen, 100 ml. water en 15 gram boter. Alles voorzichtig au-bain-marie opwarmen en goed blijven roeren. Na verloop van tijd wordt het mengsel wat dikker. Als het gebonden is van het vuur afhalen, 2 blaadjes (in koud water) geweekte gelatine toevoegen en nog eens goed doorroeren. In schone glazen potjes gieten, deksel erop en klaar!
We hebben het gelijk even geproefd op een overgebleven stuk wit brood. Lekker, pittiger dan uit de winkel (dus voor zoetekauwen iets meer suiker toevoegen of minder citroenrasp). Je kunt Lemon curd ook gebruiken in koek of taart voor een frisse smaak.

3 opmerkingen:

Pm zei

heerlijk he, ik laat het altijd uit engeland meenemen, meestal voor caketaart of pudding, ik zal ook eens jou recept proberen lijkt me ook erg lekker.
gr jenny

Anoniem zei

Het lijkt me zo ontzettend leuk om te maken, ook wat de andere smaken betreft, maar weet me geen raad met hoe ik het zou moeten eten. Op brood begrijp ik uit jouw berichtje? Maar kan het ook ergens anders op? Moet ik het zien als een soort dikke jam?

Hoor het graag!

Groetje van Puur

Jente zei

Jenny, uit Engeland komt vast de lekkerste:-) ik heb het daar ook leren kennen tijdens een vakantie.

En Puur leven, ik doe het inderdaad vooral op brood, een cracker of rijstwafel. Het lijkt inderdaad op jam, maar dan zuurder ;-)