12 december 2008

Tips voor in de keuken (2)

Vorige week had ik het over bespaartips voor in de keuken, vandaag wil ik hier nog verder op ingaan. Besparen, zuinig aan doen... Hiervoor kun je verschillende redenen hebben. Soms is het noodzaak om zo goedkoop mogelijk leven, vanwege beperkt budget en/of schulden. Soms wil je het vanuit je 'overvloed' met minder doen, leren om tevreden zijn met 'genoeg' of omdat je ergens voor wilt sparen. Vaak is het natuurlijk ook een combinatie van factoren.

Wij zitten in de situatie dat we vrijwillig kunnen consuminderen. Door te letten op wat we uitgeven aan bv. de boodschappen hebben we de luxe om ook te kunnen kiezen voor duurzame produkten, voor biologische etenswaren, voor ecologische schoonmaakmiddelen. Toen we allebei nog werkten kochten we vrij veel biologische produkten. Maar sinds we op één inkomen rondkomen moeten we hier keuzes in maken. Ik vond dat best moeilijk, net of ik een stapje terug moest doen in mijn idealen. We hebben in de loop van de tijd een balans gevonden waar we goed mee kunnen leven, duurzaam en toch ook binnen ons budget.

Voor de mensen die dit aanspreekt zal ik een paar duurzame bespaartips geven:
  • We hebben achter ons huis een kleine moestuin met wat fruit en enkele groenten. Naast het plezier van zelf groenten kweken en fruit kunnen plukken besparen we hier ook aardig mee.
  • Groenten als winterwortels, vacuum verpakte bietjes, zuurkool, uien, kolen zijn in de biologische variant maar iets duurder dan de gewone.
  • De Perla koffie van de AH is Utz Kapeh gecertificeerd, dit is een keurmerk waarbij eerlijke voorwaarden voor de koffieboeren geregeld zijn. Als de Perla in de aanbieding is sla ik flink in en door de punten te sparen krijg je af en toe een pak kado.
  • We eten vooral scharrelvlees of biologisch vlees, maar wel kleinere porties en slaan soms een dagje over en ik let op de afprijs-stickers. En ik heb al eerder genoemd dat we rechtsstreeks bij een boer inkopen.
  • Nu de zuivelprijzen zijn gestegen is het verschil tussen biologische melk en karnemelk en de gewone veel kleiner geworden. Nu ligt dit weer vaker in onze winkelkar, ook omdat de smaak ook stukken beter bevalt.
  • Bepaalde produkten die we niet veel gebruiken koop ik fair trade: cacao, thee, hagelslag, honing. Op jaarbasis bespaar ik hier voor mijn gevoel niet erg veel mee en voor de mensen die het spul produceren maak het een wereld van verschil.
  • Bij het schoonmaken gebruik maken van (schoonmaak)azijn en soda, in plaats van duurdere merkprodukten die dezelfde werking hebben. De (eco)schoonmaakmiddelen blijven duurder dan de gewone, maar hier willen we niet op inleveren.

Een aanvulling op dit lijstje is altijd welkom: wat is jouw duurzame keuken-bespaartip?

2 opmerkingen:

atelierlemlem zei

Ha! Bespaartips!Daar ben ik altijd dol op! Wij hebben ook een moestuintje (eigenlijk een braakliggende strook langs de sloot achter ons huis waarvan zowel de gemeente als de woningstichting zei dat het niet van hun was en dat wij dus al jaren in gebruik hebben als moestuin), en een grote druivenstruik, een kersenboom en plannen voor een appelboom... Gisteren zag ik bij de Aldi zelfs sla mét kluit! Het waren vier verschillende soorten in één kluitje..dat moet ik dus ook nog eens even uitproberen!
Een schoonmaaktip is ; maak schoon met microvezeldoekjes en heet water, werkt super. En de ramen zeem ik altijd met heet water en een doorgesneden uitje..werkt super en nooit meer strepen!

Jente zei

Hoi Lieveheersbeestje, leuk hè, zo'n stukje land achter je huis. Wij wonen aan het spoor en gebruiken ook een braakliggende strook als moestuin. We hebben zelfs een oude boomgaard. Een kersenboom lijkt mij ook wel wat voor ons nieuwe huis.